Det er nettstedet Skipsrevyen som omtaler det som flere mener er rustflekker på forskningskipet Kronprins Haakon som nylig kom til norske farvann.

Direktør Magne Standal ved Fiskerstrand verft sier dette er uvanlig og mener et nytt skip ikke skal ha slike flekker.

Det italienske verftkonsernet tilbakeviser at det dreier seg om rustflekker og sier til Skipsrevyen at flekkene synes å være skitt etter mekanisk kontakt med ankeret. Informasjonsavdelingen forsikrer at stålet som er brukt i byggingen er førsteklasses.

Prosjektleder Tore Nepstad ved Havforskningsinstituttet har heller ingen mistanke om at stålet ikke holder mål, men påpeker at skipet ikke er ferdig ennå.

–  Vi legger til grunn at båten vil være i upåklagelig stand når tiden for levering er kommet. Prosedyren for valg av verft ble gjennomført i henhold til de regler som gjelder for slike anskaffelser. Til orientering er ca. 70 % av leveransene fra leverandører i Norge, sier Nepstad til nettstedet.

Fincantieri som også er majoritetseier i Vard-konsernet, skal etter planen levere skipet til det norske Havforskningsinstituttet etter at det er gjennomført tester langs norskekysten. Først skal skipet inn til ferdigstilling ved Langsten-verftet til Vard.

Skipet er spekket med utstyr fra norske maritime leverandører - blant dem Optimar Stette, Vard og Rolls-Royce. Sistnevnte har også utført designarbeidet på fartøyet.