Fristen gikk nylig ut for å levere inn anbud på ruten, som denne gangen er delt i tre. Det er kjent at Hurtigruten ønsker å fortsette etter å ha seilt langs den norske kysten siden 1893. Også sunnmørsrederiet Havila har levert anbud på deler av ruten, skriver Klassekampen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) bekrefter at departementet ønsker konkurranse og sier han er fornøyd med anbudene som har kommet inn. Statssekretær Anders Werp (H) sier det vil bli forhandlinger om pris og fordeling, men departementet vil ikke si hvor mange som har meldt sin interesse.

Staten støtter driften av kystruten ved å kjøpe tjenester for rundt 700 millioner kroner i året. Dagens operatør har sikret seg enerett på navnet Hurtigruten, så et annet rederi kan ikke bruke det, selv om det skulle bli tildelt hele eller deler av ruten mellom Bergen og Kirkenes. Det skal fortsatt være 34 stopp på den tradisjonsrike ruten langs kysten.