I forrige uke ble det kjent at det første tidligere Farstad-skipet, Far Spica, lå inne ved Vegsund slip for å males om. Det tidligere røde forsyningsskipet har fått den oransje Solstad-fargen – i motsetning til hva rederidirektør Lars Peder Solstad ga uttrykk for da sammenslåingene av rederiene ble gjennomført i fjor.

– Det vil være naturlig at selskapets båter over tid får en felles profil. Planen er at båter som skal inn til klassing framover, og likevel skal males, vil bli malt om tilsvarende Far Spica og Sea Falcon, som får ny profil i disse dager, skriver Solstad i en epost til Sunnmørsposten.

X-Bow males også om

Nevnte Sea Falcon var den første i en rekke PSV-er med X-Bow-design som John Fredriksen bestilte i 2012, og som ble driftet av Deep Sea Supply – en av de andre fusjonspartnerne i SolstadFarstad.

Sea Falcon ble bygd ved et verft i Kina som var eid av Sinopacific – storkonsernet som senere gikk konkurs.

Les også: Angrar ikkje supplysatsing med Sinopacific (for abonnenter)

I fjor: «Gode merkenavn»

Å velge den oransje Solstad-fargen når skipene likevel skal males om, medfører med andre ord ingen ekstra kostnad, ifølge rederidirektøren.

I fjor la Solstad også vekt på flere forhold, som at rederilogoene var «gode merkenavn» og han påpekte at det var «mye stolthet knyttet til å jobbe om bord i ulike båter».

Overfor Sunnmørsposten unngår rederisjefen å utdype hva som er grunnen til at de ser annerledes på dette i dag.

(saka fortsetter under)

Vil ut av rederiet

Tidligere styreleder og hovedeier i Farstad Shipping, Sverre Andreas Farstad, har flere ganger den siste tiden uttalt seg svært kritisk om måten rederiet drives på. I hovedsak går det på at sunnmøringen mener Ålesund har fått færre funksjoner, enn det som var lovet. Aker har imidlertid påpekt at den nåværende drifta, er vedtatt av et enstemmig styre, hvor Farstad satt inntil nylig.

At ledelsen i SolstadFarstad-rederiet nå har endret holdning til å beholde de originale profilene på skipene, faller tydelig ikke Farstad tungt for brystet.

– Slik situasjonen er blitt, vil ikke vi i familien lengre bli assosiert med Solstad, uttalte Sverre Andreas Farstad til Sunnmørsposten da det ble kjent av Far Spica ble malt om.

Farstad trakk seg nylig fra styret i det nå Karmøy-styrte selskapet, og har gitt beskjed om at han ønske å ha familienavnet fjernet fra kjemperederiet. Ålesunderen har også åpnet for å selge seg ut av rederiet.