Det kom fram under en konferanse om bruk av batteri i den maritime industrien i Ulsteinvik onsdag.

Blant foredragsholderne var Robin Tomren fra Color Line og Per Edvin Tande fra Fosen Ulstein Design & Engineering – et samarbeidsselskap mellom trønderne og sunnmøringene, som ble startet opp i høst.

De fortalte om arbeidet med det som blir omtalt som verdens største hybridferje som skal bygges ved Ulstein verft og settes inn på strekningen Sandefjord-Strømstad fra sommersesongen 2019.

– Vi mener det er den største for øyeblikket, men noen vil forhåpentligvis komme og slå oss ganske snart, sa Tomren.

Selve byggingen av skroget starter ved Christ-verftet i Polen i april og til høsten vil skroget slepes til Ulstein verft for utrusting. Etter planen skal ferja leveres fra Ulstein mai neste år og deretter er det planlagt dåp og første seilas i juni.

Tilsvarer 4,7 millioner A-batterier

Det er beregnet at rundt 20 prosent av energiforbruket vil være elektrisk.

For å illustrere størrelsen på batteripakken fra Siemens på drøyt 65 tonn, viste Tande og Tomren til at det kan sammenlignes med energien fra 4,7 millioner AA-batterier.

Med en fart på 12 knop skal ferja kunne seile om lag 25 minutter kun ved elektrisk drift.

I tillegg til krav om lave utslipp satt Sandefjord havn krav om lavt lydnivå og at propellene i liten grad skulle virvle opp havbunnen. På vei ut og inn fra havna i Vestfold-byen skal ferja seile kun på batteridrift.

Les også: Ulstein kom inn bakvegen - vant prestisjekontrakt (for abonnenter)

Mange norske leverandører

Ferja blir 160 meter lang og får plass til 2.000 passasjerer og om lag 500 biler. En rekke norske leverandører har kapret betydelige kontrakter på prosjektet.

Blant de 25 leverandørene er det 16-18 norske selskaper. Skipet blir blant annet utstyrt med dieselmotorer fra Rolls-Royce Marine. I tillegg blir både styresystemer, ror, styremaskin, gir- og propellanlegg levert fra Brunvoll i Volda.

– Vi er veldig fornøyd med at vi får bygd et fartøy som i så stor grad bygges lokalt og med norske leverandører, understreket Tande.

(saka fortsetter under)

Rekordinteresse

Maritime Battery Forum opplever rekordinteresse rundt årets arrangement med rundt 120 påmeldte deltakere. Statssekretær Daniel Bjarmann-Simonsen i nærings- og fiskeridepartementet åpnet arrangementet.

– Jeg mener at det å redde verden er en god forretningside, og det er faktisk det vi snakker om, sa Bjarmann-Simonsen.

Han påpekte at både myndighetene og industrien er opptatt av å legge om til mer klimavennlig drift – og at utviklingen går raskt.

Som et eksempel viste han til at den første batteridrevne ferjen, Ampere, ble satt i drift i februar 2015, og at man allerede i 2020 forventer at det vil være 63 batteridrevne ferjer på norske samband.