Seansen markerte at Golden Energy Offshore Services er notert på Merkur Market ved Oslo Børs. Markedsplassen er i første rekke ment for mindre selskaper.

– Det har vært en flott dag så langt. Alt gikk som planlagt og nå er vi spente på hvordan vi blir mottatt i markedet, forteller Fagervoll til Sunnmørsposten på telefon fra Oslo.

Det lå ikke an til noen storfeiring, men en liten markering vil de ta seg tid til, i en ellers regnfull hovedstad.

42 aksjonærer

Selskapet hadde 42 aksjonærer ved notering og drøyt 24 millioner aksjer ble notert til en åpningskurs på 4,29 kroner. I løpet av formiddagen skjedde også de første transaksjonene til kurser på fem-seks kroner.

Før årsskiftet gikk obligasjonseierne med på å gjøre om gjeld til aksjer, og ett av målene med børsnoteringen, er å gi disse mulighetene til en bedre avkastning.

– Noen ønsker nok å fortsette å være aksjonærer, mens andre kanskje vil gå ut på et visst nivå, sier Fagervoll.

(saka fortsetter under)

Sikret mer jobb

Selskapet eier kun de to PSV-ene Energy Scout og Energy Swan. De øvrige skipene i Golden Energy-konsernet hører innunder andre deler av selskapet.

Onsdag kunne selskapet også komme med en god nyhet, om at Energy Swan er sikret fast jobb fram til 1. oktober.

Skipet har vært på langtidskontrakt med Wintershall Norway, og det er mulighet for videre forlengelse. Det andre skipet, Energy Scout, har vært i jobb for Total E&P Nigeria. Mens det forhandles om en videre forlengelse av kontrakten, går skipet på daglige opsjoner.

Ut av opplag

Samtidig har konsernet tatt konstruksjonsskipet Despina ut av opplag, som i første omgang skal ut i jobb for Fugro Norway.

Selskapet kartlegger grunnforholdene i Sulafjorden, Vartdalsfjorden og Halsafjorden på oppdrag for Statens vegvesen. Målet å finne de tryggeste alternativene for brutraseer for ny ferjefri E39 over fjordene.

Søsterskipet Larissa har allerede vært leid inn en stund til dette arbeidet som går ut på å operere en fjernstyrt undervannsrobot langs fjordbunnen.

(saka fortsetter under)

– Er fortsatt optimister

Selv om Fagervoll leder et gjeldfritt rederi som nylig har ansatt flere folk, legger han ikke skjul på at bransjen fortsatt har en lang vei å gå for den kan friskmeldes.

– Jeg tror de fleste opplever at denne nedturen har vært både djupere og lengre enn de fleste forutså, men vi er fortsatt optimister. Til nå har vi klart å drive effektivt og holde skipene i arbeid, samtidig som vi har vært flinke til å finne løsninger sammen med långiverne, forteller Fagervoll.

Ettersom selskapet nå er børsnotert, vil han foreløpig ikke si noe om årsresultatet for 2017. Det blir etter planen offentliggjort i slutten av mai.