Onsdag kom det fram at Sverre Andreas Farstad får innfridd sitt ønske om at familienavnet fjernes fra Solstadfarstad-rederiet.

I forslaget til generalforsamlingen som skal holdes 9. mai, blir det foreslått at selskapet fra 1. oktober skal hete Solstad Offshore. Det er forslag som etter all sannsynlighet blir vedtatt.

– Skulle gjerne sett at vi slapp

Ålesunderen Sverre Andreas Farstad har flere ganger gått hardt ut og kritisert resultatet av sammenslåingen av de tre offshorerederiene Solstad, Farstad Shipping og Deep Sea Supply. I vinter ble det klart at Farstad ville trekke seg som styremedlem, noe som formelt ble gjennomført nå i april.

Samtidig ba ålesunderen om at Farstad-navnet ble fjernet fra selskapet.

– Vi har fått den henvendelsen og blitt bedt om å gjøre det av «Andy». Når han synes vi skal gjøre det, så gjør vi det, forteller administrerende direktør Lars Peder Solstad i rederiet til Sunnmørsposten.

– For ett år siden var dere gode samarbeidspartnere, hvordan ser du på det som har skjedd siden da?

– Jeg skulle gjerne sett at vi slapp å gjøre den navneendringen, og hadde ikke gjort det uten den henvendelsen. Det er litt synd, men det er blitt som det er blitt – og nå går vi videre, svarer Solstad.

Les siste nyheter om Solstadfarstad

(saka fortsetter under)

Røkke-striden

For om lag ett år siden var Solstad og Farstad «gode busser» - i det minste utad.

25. april i fjor vedtok den siste generalforsamlingen i Farstad Shipping at rederiet skulle gå sammen med John Fredriksens Deep Sea Supply og Solstad Offshore som kontrolleres av Kjell Inge Røkke, via Aker (se fakta. journ. anm.)

Siden har det kommet fram at det Farstad kjempet en hard kamp for at Ålesund-kontoret skulle få beholde oppgaver, som han mente Røkke selv hadde gitt løfter om.  I flere intervjuer har Farstad vært nådeløs i sine karakteristikker av romsdalingen, og ment han ikke er til å stole på.

Røkke har etter gjentatte henvendelser fra Sunnmørsposten om saken, ikke ønsket å svare på kritikken.

Helgapraten: «Andy» Farstad snakker ut om kriser og oppturer (for abonnenter)

(saka fortsetter under)

Kan bryte med betingelsene

Lars Peder Solstad karakteriserer kostnadene med en navneendring som «moderate». Rederiet har allerede malt det tidligere Farstad-skipet, Far Spica, i den oransje Solstad-fargen. Planen er at flere skip skal males om etter hvert som de skal inn til klassing.

Tirsdag stupte aksjekursen etter det ble det kjent at rederiet kunne havne i brudd med lånebetingelsene for nettopp datterselskapet Farstad Shipping.  Bakgrunnen er at selskapet har lite kontanter, men Lars Peder Solstad forsikrer at de har kontroll på situasjonen.

– Vi skulle gjerne hatt en mer positiv aksjekurs. Generelt så jobber vi hver dag for å ta ned kostnadene og holde mest mulig båter i sving. Vi tenker at om vi er flinke til det, så oppnår vi resultater på sikt, sier Solstad.

Onsdag hadde aksjen allerede hentet inn mye av det tapte.