– Vi er fornøyd med fjorårsresultatet, og at vi hadde åtte prosent vekst i driftsinntekter i fjor, sier finansdirektør Jan Petter Hagen i Stokke as.
Produktene selges i over 80 land, og eksportandelen er 95 prosent. Tripp Trapp-stolen har stått for mye av omsetningen til Stokke, og tidligere i år passerte de 9 millioner solgte eksemplar.
Selskapet jobber mye med å utvikle flere produkt, og i fjor sank Tripp Trapp sin andel av omsetningen til under 50 prosent for første gang, noe selskapet er fornøyd med.
Sunn drift
Driftsmarginene i selskapet har også vært bra, eksempelvis lå EBITDA-marginen i 2012 og 2011 rundt 20 prosent.
– Vi har ei sunn drift i selskapet, noe som vi er fornøyd med, sier Hagen. Til tross for høyere omsetning, falt driftsresultatet med 40 millioner kroner i fjor. Dette skyldes i hovedsak ekstraordinære kostnader i forbindelse med salgsprosessen av selskapet. I tillegg økte avskrivningene og personalkostnadene som følge av selskapets vekst.
Jan Petter Hagen forventer vekst i inneværende år også.
– Ja, vi kommer til å fortsette veksten i 2014, det er jeg helt trygg på, sier han.
Milliardsalg
Fikk godt betalt for Tripp Trapp
Kunnskap om E-handel og digital markedsføring skal være en av styrkene til kjøperen, og Stokke ønsker blant annet å vokse videre i Asia, inkludert Kina, samt USA.
Stokke har tidligere uttalt at de har som mål å passere 2 milliarder kroner i omsetning innen 2016.