Offshoreskipet Bourbon Orca var onsdag involvert i et nytt redningsdrama da de kom over en båt med over 200 flyktninger. Med dårlig vær i anløp kom de norske sjøfolkene flyktningene til unnsetning, og fikk de overlevert til den italienske kystvakta.

– Som kapteinen sa: Det gir en god følelse å være til hjelp, forteller daglig leder Bjørn Idar Remøy i Bourbon Offshore til smp.no.

Praktisk nødutstyr

Men den eskalerende flyktningstrømmen er langt fra noen hyggelig opplevelse - verken for de 16 om bord på Bourbon Orca - eller andre norske sjøfolk i området.

Tidligere i uka måtte fartøyet bistå etter at en båt med et ukjent antall flyktninger hadde kantret. Forliset var ett av flere den siste uka, og FN mener minst 300 mennesker har druknet bare i løpet av de siste dagene.

Situasjonen har fått bransjen til å vurdere tiltak.

– Det kan dreie seg om praktiske ting vi kan ha om bord, som beskyttelsesutstyr mot smitte, ekstra vannforsyninger, søkelyskaster på mobbåtene. Alt som kan være nyttig å ha om mannskapet møter mennesker i havsnød, forteller Remøy.

Samler erfaringer

Rederiforbundet er nå i en dialog med rederiene, myndighetene, FN og Flyktninghjelpen og for å vurdere hvilke tiltak som kan være aktuelle.

– Vi samler rederienes erfaringer fra denne sommeren. Så vil vi sammen foreslå nye grep for å håndtere dette voldsomme og pågående dramaet. Vi kan ikke løse de grunnleggende årsakene bak flyktningestrømmene, men vi ønsker å belyse problemet og å bidra til best mulig håndtering av de desperate menneskene som sjøfolkene møter på havet, sier Håkon Svane som er avdelingsdirektør i beredskapssekretariatet i Norsk Rederiforbund, til smp.no.

– Traumatisk

Norges Rederiforbund har gjort grovanslag som viser at norske sjøfolk har berget minst 1000 flyktninger fra drukningsdøden i år.

Situasjonen er verre enn noen gang, og bransjen diskuterer nå tiltak.

– Norske skip har et moralsk og juridisk ansvar å hjelpe folk som er i nød på havet, og de stiller opp. Men skip og mannskap er ikke utstyrt eller trent til å takle hundrevis av flyktninger som er i ferd med å drukne. En rekke helsemessige, sikkerhetsmessige og psykologiske utfordringer oppstår i slike operasjoner. Av og til kommer man for sent frem og finner mange druknede mennesker i vannet. Dette er traumatisk også for sjøfolkene, påpeker avdelingsdirektøren.

Ifølge Svane har det denne uka befunnet seg rundt 25 norskkontrollerte skip i området mellom Libya og Italia.

Av offshorerederiene på Sunnmøre er det bare Bourbon som opererer i det mest utsatte farvannet, men norske sjøfolk er på jobb i området for flere andre rederier.

Verste siden 2. verdenskrig

FN advarer om at flyktningsituasjonen er den verste noen gang siden 2. verdenskrig. Ulike rapporter anslår at så mange som 750.000 flyktninger befinner seg på den nordafrikanske kysten og venter på en farefull transport over Middelhavet til Europa.

Mange av flyktningene kommer fra land som Syria, Libanon og Irak, men også fra land lengre sør som Sør-Sudan, Somalia og Mali.

Båtene som brukes er gjerne eldre og fylt til randen av mennesker. Både unge, gamle, kvinner og menn er stuet sammen i skrøpelige farkoster - med lite eller ingenting av redningsutstyr om bord.

– Transporten er organisert av kyniske menneskesmuglere. Ofte forsøker ikke smuglerne en gang å få flyktningene over til Lampedusa i Italia eller Malta. Istedenfor blir flyktninger i økende grad nærmest dumpet ved offshore- og lasteskip langs kysten av Libya, sier Svane.

Herøy-båten «Bourbon Orca» har flere ganger denne uka blitt involvert i flyktningdrama i Middelhavet. Arkivfoto: Staale Wattø