Kleven har inngått kontrakt om bygging av et 112 meter langt spesialskip for gruvedrift på havbunnen. De Beers Marine Namibia, som Kleven har inngått avtale med, er verdens største diamantselskap, ifølge ei pressemelding fredag.

Verdien på kontrakten blir ikke opplyst.

– Dette er i utgangspunktet et velprøvd design for konstruksjonsfartøy offshore, men det vil være en del spesialutstyr, opplyses det fra kommunikasjonssjef Ellen C. Kvalsund i Kleven Verft AS.

Herøybedrifta Marin Teknikk skal levere designet. Selskapet opplyser at de har vært i konkurranse med to andre skipsdesignere, et annet norsk og et utenlandsk.

Nytt forretningsområde

Gruvedrift på bunnen av havet er et nytt segment for Kleven: – Det kan gi oss et nytt bein å stå på, når offshoremarkedet er litt stille, sier Kvalsund.

Skipet som nå skal bygges er av typen MT 6022 fra Marin Teknikk fra Herøy. Det er samme designselskap som fikk oppdraget med å tegne den tidligere omtalte luksusyacht'en som er under bygging ved Ulstein-verftet.

Også denne gangen fikk verftet i nabokommunen altså høste av oppdraget fra Herøy-designerne.

Verftet, designere og kjøperen har jobbet tett med prototyper av skipet. Fartøyet skal leveres fra Kleven Verft sommeren 2016.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no

Rekordstor ordrebok

Kleven inngikk nylig en kjempekontrakt med gigantrederiet Maersk i Danmark om bygging av minst seks ankerhåndteringsskip. Om opsjonene på ytterligere fire skip slår til, har konsernet sikret jobb for de ansatte til ut 2018.

Kleven har nå 18 fartøy i ordreboka til en verdi av svimlende 12 milliarder kroner. Dette er ny rekord for skipsbyggerkonsernet.

– Vi er selvsagt fornøyd med det, spesielt med tanke på hvordan markedet har utviklet seg den siste tida, sier  Kvalsund.

Hun påpeker at begge de to siste kontraktene er vunnet i internasjonal konkurranse. Samtidig trekker hun fram at Kleven har kapret rundt 45 prosent av den totalte ordreinngangen til norske verft i år, på om lag 17 milliarder kroner.

Om Maersk følger opp og gjør alvor av opsjonene på fire skip, i tillegg til de seks som allerede er bestilt, utgjør kontrakten den største ordren Kleven noensinne har fått.