Havyard Ship Technology AS har skrevet kontrakter med et internasjonalt rederi om design og bygging av to Havyard 843 Ice isbrytende offshorefartøy.

Det skriver selskapet i en pressemelding fredag morgen.

Havyard har også tidligere fått isbryter-kontrakter. I november 2013 skrev Havyard Ship Technology kontrakt på ett Havyard 843 Ice isbrytende offshorefartøy.

Et internasjonalt rederi har nå kontrahert to fartøy av samme type med mindre endringer i designet, ifølge pressemeldingen.

Kontrakten for skip nummer to er inngått med et mindre forbehold fra Havyards side. Skipene er designet av Havyard Design og Solutions i Fosnavåg og skal bygges ved Havyard Ship Technologys verft i Leirvik i Sogn. Skipene får nybygg nr. 128 og 129 og skal leveres fjerde kvartal 2016.

Kontakten på de to skipene har en totalverdi på i overkant av NOK 1 milliard.

Bryter en meter is

Designet til fartøyet er utviklet av det Herøy-baserte designselskapet Havyard Design & Solutions, i forbindelse med kontrakten som ble inngått i fjor. Skipene blir bygget og utstyrt slik at de blant annet kan bryte mer enn 1 meter tykk is og har system for å unngå nedising av skipet.

Skipet er ellers designet for å drive med ankerhåndtering, tauing og beredskap for oljevern og redningstjenester. De to siste skipene har i tillegg større vinsjutrustning, SPS-klasse, større innredning og er forberedt for montering av offshorekran.

Følg smp.no på Facebook og bli varslet om nyheter her!

Satser i isen

Havyard har i flere år jobbet inn mot redere som operer i arktiske strøk. Selskapet uttrykker at de har god tro på at det vil åpne seg enda flere forretningsmuligheter der i framtiden.

– Da vi inngikk kontrakten i fjor, hadde vi store forventninger til markedet i Arktis og de nye kontraktene viser at satsningen vår har vært riktig, sier salgsdirektør Tor Leif Mongstad ifølge pressemeldingen.

– Kompetansen og teknologien vi sitter på er attraktiv for redere som operer i disse områdene og vi har utviklet produkt som posisjonerer oss til å være med å konkurrere om nye prosjekt som kommer ut. I tillegg til Havyard 843 Ice-designet har vi også andre isbrytende design i porteføljen og kan kjapt snu oss rundt og tilpasse designene våre til kundenes behov. Vi har god tro på at det kan bli flere slike kontrakter framover, sier Tor Leif Mongstad.

Ordrer på ni skip

Med den siste ordren har Havyard Group nå ni nybygg i ordre ved verftet i Leirvik i Sogn. Ordrereserven innen skipsbyggingen er på i underkant av tre milliarder norske kroner.

Det er Havyard Design & Solutions som leverer design og arbeidstegninger for produksjon av skipet. I tillegg skal Havyard Power & Systems med base i Ålesund blant annet levere elektroengineering, automasjons- og alarmanlegg og Havyard Concept Bridge. Norwegian Electric Systems, hvor Havyard eier litt under 40 prosent av aksjene, skal levere elektromotorer, generatorer og elektrotavler. Kontrakten vil også ha ringvirkninger i det maritime clusteret på Vestlandet i form av levering av utstyr og tjenester til verftet under byggingen av skipet.

Foruten design til bygging av skip på Havyards eget verft har Havyard Design & Solutions ordre på levering av design og utstyrspakker for bygging av skip med Havyard-design i Spania, Singapore, India og Kina.

Les flere næringslivssaker her

Russiske eiere

Siden 1995 har verftet i Sogn levert sju isbrytende offshorefartøy, i tillegg til de tre som er i ordre.

Dette er ifølge selskapet en trejdedel av alle isbryterne Det norske Veritas har klasset world-wide av denne typen.

De to siste fartøyene, som ble levert i 2006, var til russiske redere.