Havyard Groups strategi er å ha kompetanse om og kontroll på de kritiske leddene i verdikjeden for design og bygging av avanserte skip.

Nå har Havyard kjøpt seg opp og har majoriteten i Bergen-baserte Norwegian Electric Systems (NES).

NES er en totalleverandør av diesel-elektriske fremdriftssystemer i båter. De har blant annet en batteriløsning de kaller Quest, og som gjør at dieselmotorer ikke trenger å gå hele tiden. De mener dette kan spare opptil 35 prosent drivstoff.

Teststasjon

– Vi lanserte Quest i fjor, og i februar i år er teststasjonen bygget opp, sier gründer Jan Berg i NES til Sunnmørsposten.

Han mener også supplyskip kan bruke en slik kombinert løsning, eller hybridløsning. Det islandske rederiet Fafnir er ifølge Berg verdens første som skal installere dette på en PSV. Dette skal NES og Havyard levere om et års tid.

I konkurranse med internasjonale selskaper mener gründeren at NES på flere områder har bedre løsninger enn de store.

Sterkt voksende

Berg sier at både diesel-elektriske fremdriftssystem og hybridløsninger er sterkt voksende i markedet. Ifølge Berg har NES Europas største teststasjon for diesel-elektriske systemer. Selskapet hadde i fjor en omsetning på 220 millioner kroner.

– Norwegian Electric Systems er en viktig premissleverandør når vi utvikler nye, avanserte skipsdesign med diesel.elektriske eller hybride fremdriftssystemer, skriver konsernsjef Geir Johan Bakke i Havyard i en pressemelding.

Firmaet er en totalleverandør, og leverer blant annet generatorer og motorer samt igangkjøring av systemet.

Merverdi

Havyard har vært medeier i selskapet i mange år, og har nå kjøpt seg opp fra en eierandel på 37,9 prosent til 50,1 prosent.

– Hovedmotivasjonen vår med å kjøpe oss opp i Norwegian Electric Systems er at vi ønsker å bidra til å utvikle enda bedre produkt til våre kunder, enten de kjøper et system fra Norwegian Electric Systems eller et skipsdesign eller nybygg fra Havyard. Dette vil gi merverdi for Havyard, Norwegian Electric Systems og våre kunder i form av enda bedre og mer konkurransekraftige produkt, sier konsernsjef Geir Johan Bakke i pressemeldingen.

Divisjoner

NES inngår i divisjonen Havyard Power & Systems, som dekker områdene automasjon og kraftstyring, brosystem og navigasjon, elektriske installasjoner og altså diesel-elektriske fremdriftssystemer.

Havyard har de senere årene kjøpt opp flere selskap, for å få hånd om hele verdikjeden. I 2012 kjøpte de opp MMC, en av verdens ledende utstyrsleverandører innenfor fiskehåndtering og kuldeteknikk.

Havyard har også divisjoner for design og for skipsteknologi.

Havyard skal bygge serviceskip til vindmøllepark

Havyard skal bygge flere isbrytere

Testa «Polarsyssel» i storm

Første skipsverft med miljøvenleg landstraum