Onsdag kom nyheten om at Farstad-rederiet i Ålesund styrker toppledelsen. Finn Amund Norbye går inn som kommersiell direktør i Farstad Shipping.

Selskapet opplyser samtidig at Svein Helge Guldteig (54), med bakgrunn fra Wilh. Wilhelmsen-systemet, er hentet inn som driftsdirektør, og at Terje Løvoll (46) er ansatt som personaldirektør.

Les også: Fra Fredriksen-rederi til Farstad

Forskjell

Norbye sluttet før nyttår på dagen som toppsjef i John Fredriksen-rederiet Deep Sea Supply. Han tror det blir ganske stor forskjell på den nye og den gamle jobben.

–  Ja, det blir det. Før satt jeg med totalansvaret for hele selskapet. Når blir ansvaret mer begrenset til det kommersielle. Men det er mange likhetstrekk også.

Gjør som flere enn 21.000 andre - lik smp.no på Facebook

– Skal du sitte på kontor, eller farte verden rundt?

– Jeg tror at aktivitet skaper resultater. Her blir det reising for å møte kunder. Samtidig er det viktig å samarbeide med gode kolleger i Ålesund.

10.000-kronerspørsmålet

– Når går offshore-markedet opp igjen?

– He, he, det er selve 10.000-kronerspørsmålet! Det blir nok noen tøffe tak, ingen tvil om det. Det gjelder å være aktiv, og se mulighetene for Farstad og for framtiden.

– Hva er inntrykket av Farstad?

–  Utgangspunktet er godt. Farstad er store i Australia og store i Brasil, og har en god posisjon i Nordsjøen.

Oppdrag til nybygg

Han begynner i Farstad like over påske.

– Jeg må først sette meg ned med ledergruppen og diskutere om vi skal gå inn i nye markeder. Jeg tror det blir en viktig del av jobben. Farstad får to flotte nybygg om ikke lenge. Det blir en viktig jobb å skaffe gode oppdrag for dem.

Norbye mener Farstad er et veldig bra rederi og et svært anerkjent selskap, som av mange er sett på som selve grunnfjellet i bransjen. Selskapet har god drift og fornøyde kunder, påpeker han.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no

Norbye er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole i Bergen og fra Stockholm. Han bor i Kristiansand og har de siste 20 årene jobbet innen shipping. Han var tre år i London og tre år i Singapore for det som nå er Nordea. Deretter jobbet han en periode i Singapore og Holland for en hollandsk bank.

Sluttet på dagen

De siste ti årene har han vært i offshoreselskapet Deep Sea Supply, til han brøt med John Fredriksen og sluttet på dagen i begynnelsen av desember i fjor.

– Blir det mer Norge enn før i din nye jobb?

–  Nei, jeg tror ikke det, det blir en god del reising. Jeg vet ikke hvor mange dager for året, men det er viktig å reise.

–  Hvor går første tur for Farstad?

– Det sier jeg ikke!

– Er det over og ut i Brasil?

– Nei, absolutt ikke! Det er en tøff tid etter den store korrupsjonsskandalen, men Farstad har en god setting i Brasil, som blir viktig både i 2015 og videre framover. Brasil er en viktig grunnpilar for Farstad.

Flytter ikke til Ålesund

I Deep Sea Supply var Norbye med på en voldsom vekst - fra seks til 40 skip. Men Farstad er større; når tre subsea-nybygg til 2,17 milliarder kroner inkluderes, teller rederiets flåte 65 skip.

Norbye var onsdag formiddag på vei til Dubai på ferie med kone, barn og kjærester. Han har hatt en friperiode uten fast jobb. Han stusser litt før han svarer på spørsmålet om det var han som gikk til Farstad, eller de som kom til ham.

– Som i mange andre tilfeller, hadde de satt en mellommann på jobben.

– Flytter du og familien til Ålesund?

– Nei, vi legger opp til reising i første omgang. Jeg har vært der tre ganger i det siste og møtte hyggelige kolleger. Både byen og naturen er utrolig flott.