– Tredje kvartal i 2014 var det beste noen gang i selskapets historie. Når vi presenterer årsregnskapet vil det vise et overskudd på titalls millioner, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten ASA.

Solid

Han sier Hurtigruten ikke ha vært i en så god økonomisk situasjon siden slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet. Skjeldam peker på flere årsaker:

  • Spareprogrammene som er gjennomført i selskapet de siste årene virker. *Passasjerene bruker mer penger om bord, og belegget er spredt mer over året.

  • Eksplorerskipet Fram leverer sitt beste år noen gang.

  • Hurtigruten har gjennomført en gunstig refinansiering av sine lån.

Ledig kapasitet

Men det er rom for forbedringer. På årsbasis er belegget på skipene 63 prosent.

– Det gir mye rom for å fylle opp kapasiteten. Øker vi passasjertallet med 1 prosent, gir det store ringvirkninger også langs kysten, sier Skjeldam.

Nye eiere

I desember i fjor overtok det britiske investeringsfondet TDR Capital 90 prosent av selskapet og erstattet norske toneangivende aksjonærer som Trygve Hegnar og Petter Stordalen.

Konsernsjefen sier seg fornøyd med de nye eierne som ifølge Skjeldam både er dedikerte til selskapet og vil investere for framtiden.

Det ligger ikke an til å endre konseptet for det tradisjonsrike selskapet som inntil for få år siden var dominert av nordnorske aksjonærer. Selskapet henter i dag 20 prosent av omsetningen fra avtalen med staten som sikrer sjøbåren godstrafikk langs kysten og 80 prosent som en reiselivsaktør.

Ikke masseturisme

– Det er denne blandingen som er det unike med Hurtigruten, og som vi skal fortsette med. Skal vi klare oss i en global konkurranse må vi skille oss ut. Vi skal ikke falle for fristelsen å bli et lavprisselskap og gå inn i masseturisme. Vi leverer et kvalitetsprodukt i et høykostland, sier Skjeldam.