Onsdag ettermiddag mottok Coldwater Prawns of Norway fra Ålesund, Fosnavåg konserthus i Herøy og Rolls-Royce Marine i Ulsteinvik Merket for god design på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA).

– Bruk av designkompetanse har blitt en nødvendighet for å lykkes nesten uavhengig av hvilken bransje du er i og hvilke målgrupper du retter deg mot. Mottakerne av Merket for god design 2015 viser at de kan løse samfunnsutfordringer og skape innovative, lønnsomme produkter og tjenester, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.

Les flere næringslivssaker på smp.no

Kalde reker som varmt hvetebrød

Havfiskeaktørene Remøy, Arctic Swan, Olympic Prawn og Nordøytrål har i lange tider fisket kaldtvannsreker i norske farvann. I senere år strevde de alle med å få god pris og omsetning på varene sine og bestemte seg derfor for å slå seg sammen til Coldwater Prawns of Norway.

– Dette ble starten på en ny æra. Vi startet med å flytte alt salg fra hjemmemarkedet over til eksportmarkedene. Siden den gang har vi økt omsetningen fra 15 millioner til over 439 millioner kroner, sier administrerende direktør Knut Helge Vestre.

– Design har vært et viktig virkemiddel som har skilt oss ut i en konservativ bransje og gitt resultater i form av varig og lønnsom vekst. Den visuelle identiteten og pakningsemballasjene har vært en suksess fra dag én, forteller Vestre. Nå lover han norske rekeelskere at Coldwater Prawns of Norway endelig skal bli tilgjengelig også på det norske markedet.

Moderne konserthus

Nybygde Fosnavåg konserthus er i teknologisk toppklasse, men manglet en identitet som sto til husets ambisjoner og særegne kvaliteter. Nå har de fått en visuell profil som blir lagt merke til langt utenfor kommunegrensen og som trekker publikum og artister fra fjernt og nært.

– På vegne av Herøy kommune er jeg svært stolt over at Fosnavåg konserthus nå mottar Merket for god design. Konserthuset er bygd uten kompromisser, og slik vil vi også at det skal oppfattes av andre. At vi nå utmerkes for god design betyr at vi får mer oppmerksomhet, slik at enda flere ønsker å besøke dette flotte bygget, sier ordfører Arnulf Goksøyr (H).

Applikasjon som holder kursen

Også Rolls-Royce Marine hedres med Merket for god design. De har utviklet en applikasjon, Icon DP, som gjør det lettere å holde et skip i posisjon. Nøkkelinformasjon løftes fram, mens sekundærinformasjon ligger tilgjengelig på et lavere nivå i løsningen. Dette gir oversikt slik at potensielt farlige situasjoner kan forutsees lenge før alarmen går.

Barnehager

Også barnehagekjeden Gnist Barnehager mottar Merket for god design. Gnist Barnehager driver barnehagene Gnist Ratvika, Gnist Hessa, Gnist Flisnes og Gnist Høgvoll i Ålesund, Gnist Nordstrand og Gnist Sætra på Giske, Gnist Støylane i Ulstein, Gnist Bjørkavåg i Sula, Gnist Holstad på Hareid og Gnist Myklebust på Herøy.

Selskapet besluttet å endre navn og fornye all den visuelle kommunikasjonen. Derfor ble kommunikasjonsbyrået Havnevik fra Ålesund ble koblet inn. Familienavnet Grønmyr ble byttet ut. Heretter skulle selskapet være kjent som Gnist Barnehager.

– Vi er veldig fornøyd med dette navnet! Gnist kommuniserer verdier vi ønsker å assosiere oss med. Det er dessuten lett å legge merke til, enkelt å lese og lett å uttale. Navnet fungerer også fint i andre aktuelle språk og kulturer, sier Kjersti Hagen Grønmyr i en pressemelding.

Hun er daglig leder i Grønmyr Gruppen, som driver private barnehager i Midt-Norge og på Vestlandet, deriblant Gnist-barnehagene.

Gjør som flere enn 22.000 andre - lik smp.no på Facebook