Ekornes i Sykkylven vant pris for årets merkevare under norsk møbel- og interiørbransje sin messe i Oslo. Tonning & Stryn og Rom & Tonik vant også priser under utdelingen.

Juryen uttalte at Ekornes gjennom mangeårig arbeid og målrettet strategi har blitt blant verdens mest kjente møbelmerker. I år festet juryen seg til at bedriften hadde en ny kolleksjon rettet mot nye målgrupper.

– De aller fleste bedrifter både i og utenfor bransjen har mye å lære av årets vinner og metodene har overføringsverdi til bedrifter som har andre karakteristikker enn vinneren, het det blant annet i begrunnelsen for merkevareprisen.

Sofa

Sofamodellen Linde fra Tonning & Stryn stakk av med prisen for årets produkt. Designer er Andreas Engesvik, og ifølge juryen er modellen tydelig og forståelig. Sofamodellen representerer en nyfortolkning av klassisk 70-tall, og juryen mener at modellen skiller seg ut i mengden. Det ble også påpekt at sofamodellen representerte modernisering i bedriftens kolleksjon.

Kontraktsprodukt

Industridesignerne Rom&Tonik fra Ålesund vant pris for årets kontraktsprodukt. Her mente juryen at produktet løste et konkret problem ved hjelp av en svært god idé og et enkelt, fleksibelt og dekorativt produkt.

– Produktet kompletterer bedriftens øvrige kolleksjon og gir kundene gode valg til løsning av utfordringer med støy.

Rom&Tonik fikk også skryt for å bidra til å skape arbeidsplasser og verdiskapning i vanskeligstilte områder – i Mongolia.

Juryen bestod av Siv Senneset, Kriss Daatland, Jeanette Løining, Laurentiu Buzatu, Knut Skoe og Merethe Britt Sunde.Prisen for årets klassiker gikk til Krobo benk fra Fjordfiesta i Molde. Her er designer Torbjørn Afdal og Anderssen & Voll. Metropolis Arkitektur og design vant pris for årets interiørprosjekt.