Farstad Shipping legger PSV Far Server og PSV Far Spica i opplag på grunn av dårlige tider. Selskapet må også si opp ansatte.

– Vi opplever for tiden et veldig krevende offshoremarked. Som en konsekvens av dette, er vi dessverre nødt til å legge to fartøyer i opplag samt si opp dyktige ansatte. Vårt fokus nå er å sikre nye kontrakter for våre mannskap og fartøy, sier konsernsjef Karl-Johan Bakken.

Derfor er det dårlige tider

Ifølge konsernsjefen er det i hovedsak to faktorer som bestemmer markedet sin helsetilstand. Det er etterspørsel og tilbud.

– I Nordsjøen er det nå en situasjon hvor aktørene har redusert aktiviteten sin, gjennom kutt og kostnadsreduksjoner. Det har ført til nedgang i behov for antall fartøy. På tilbudssiden hadde vi allerede før reduksjonen for mange skip i markedet i forhold til behovet. Dermed blir det totalt sett for mange fartøy, og da blir ratene presset ned til et nivå som ikke kan forsvare en drift for hele flåten vår, utdyper Bakken til smp.no.

Rundt 35 må gå

Selskapet har nå totalt tre fartøy i opplag, og på mannskapssiden er det totalt ca. 35 personer som sies opp.

– Kan det bli flere som må gå?

– Ja, det kan både bli noen flere eller noen færre enn 35. Det er avhengig av om vi greier å sysselsette noen i andre aktiviteter. Når det over tid er et vedvarende dårlig marked, er det alltid en fare for at flere fartøy må gå i opplag, men situasjonen i dag er som allerede beskrevet, sier konsernsjefen.

– Siste vi ønsket å gjøre

Bakken mener det er umulig å spå hvordan framtida blir.

– Hvordan har de ansatte reagert?

– De ansatte skjønner situasjonen og behovet for tiltak, men det er klart at ingen setter pris på dette. Det skrittet vi tar nå er det siste man ønsker å gjøre, men det er nødvendig for å ta vare på økonomi og bærekraft framover, sier Bakken til smp.no.

Farstad Shipping har i dag ei flåte på 61 skip med 2.200 ansatte på land og sjø. Aktiviteten drives fra Ålesund, Melbourne, Perth, Singapore, Macaé og Rio de Janeiro.

– Ser alvorlig på situasjonen

Hovedtillitsvalgt Kim L. Velve i Farstad Shipping og Norsk Sjømannsforbund ser alvorlig på situasjonen, men forstår samtidig at rederiene nå må ta grep.

– Det skrittet Farstad gjør nå er selvfølgelig det siste vi ønsker. Fartøyene som legges i opplag er fartøy som seiler under Isle of Man-flagg, og de seilende der om bord er under et annet forbund. Her er det andre regler og et litt mer firkantet system enn det vi har her til lands, forklarer Velve i Sjømannsforbundet.

Han mener Farstad har lang tradisjon for å ta godt vare på sine ansatte.

– Så det stoler jeg på at ledelsen også gjør i denne situasjonen, sier Velve.

Det sier seg selv at det er billigere å legge båtene i opplag når spotmarkedet og ratene er så lave som akkurat nå.

– Jeg mener at alle rederiene nå må gå sammen for å finne mulige tiltak framover, sier hovedtillitsvalgt Velve, og legger til at ledelsen i Farstad og de ansatte har en god dialog til tross for situasjonen.

Les også: Søsterskip i opplag

Les også: – Vil sende et signal

Les også: – Det er alvorlig når nærmere 100 mann blir permittert