– Det har vært en enorm interesse for dette skipet. Vi inviterer først og fremst framtidige brukere til å videreutvikle ideene våre sammen med oss, sier kommunikasjonsdirektør Hege Akselvoll i Vard, som er på plass på Nor-shipping.

Foran henne står en kjempemodell av et skip som inneholder alt av nyvinninger ingeniørene ved ulike avdelinger i Vard har kommet på.

For å gjøre det ekstra trivelig, brukervennlig og funksjonelt for dem som arbeider om bord, har de samarbeidet tett med den norske designeren Per Ivar Selvaag.

Brua på toppen

– Utformingen av skroget og sjøegenskapene er en videreføring av skip vi har laget, men det mest iøynefallende er at vi har løftet brua helt til topps. Der er det bare kapteinen og styrmennene som arbeider. De har god oversikt over alle sider av skipet. Alle andre funksjoner som har med operasjonen av utstyr om bord har fått et eget kontrollrom under, forklarer designsjef Erik Haakonsholm ved Vard Design AS.

Denne løsningen har ikke vært benyttet før og håpet er at det skal være «A step forward» både for Vard og rederiene.

Så går vi opp på brua, slik den er laget til i den originale utstillingen til Vard på messeområdet. Også der summer det av spørrelystne som vil prøvesitte i det som ligner mer en cockpit i et fly enn ei bru på et skip.

Dette er en ny generasjon fra Vard.

Bedre oversikt

Han sitter selv i kapteinssetet, og forklarer at hele skipet kan styres med fingertuppene, akkurat som på en moderne mobiltelefon. Et egenutviklet dataprogram får utstyr fra ulike leverandører til å snakke sammen.

På den måten er det ikke behov for skjermer fra de ulike leverandørene. Og sjølsagt kan man bytte skjermbildet, alt etter hvilken funksjon man trenger.

– Vi kan allerede i dag levere dette integrerte systemet til alle nye skip, forklarere Bjørneset.

Mannskapskomfort

– Vard Accommodation har flere lugarløsninger, forklarer Hege Akselvoll, som understreker at skipsmodellen nødvendigvis ikke ligner et ferdig skip, klar til levering.

Framtidige kjøpere må få sette sitt preg: – Vi har bare vist mulighetene. Dette er et konsept som kan utvikles på ulike skipstyper, sier hun.