Det handler om nye fortellerteknikker og presentasjonsmåter og nye måter å «snakke» med publikum på. Men like mye for å få det organisatoriske på rett kjøl i omskiftelige tider.
– Målet er å bidra til innovasjoner av nye tjenester og produkter i mediebransjen, sier Øyvind Pålshaugen ved Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).
Han skal lede et stort forskningsprosjekt over fire år der blant annet Sunnmørsposten er med. (Se faktaboks).
Prosjektet inkluderer også journalistutdanningene ved HiOA og Høgskulen i Volda, og en har knyttet til seg internasjonale forskere ved Göteborgs Universitet, Handelshøyskolen i København og University of Technology, Sydney.
Fra en annen tid
– Avishusene er resultat av organisering fra en annen tid. Mediebransjen framstår som suboptimal i forhold til beste løsning og er ikke kjent for fokus på kontinuerlig organisasjonsutvikling i samsvar med hvordan nye arbeidsoppgaver og behov melder seg, konstaterer Pålshaugen.
– Kommer dere til å «filleriste» det organisatoriske gjennom prosjektet?
– Det er kanskje mange journalister som håper på det. Jeg håper vi kan være en kritisk og konstruktiv venn.
Målet er innovasjon
Arbeidet i prosjektet vil fokusere på fire hovedtemaer: ledelse i omskiftelige tider, kreativitet og innovasjon, nye organisasjonsformer og hvordan lykkes med omstilling med begrensede ressurser.
– De fire hovedtemaene er ulike innfallsvinkler for bedre å få fram innovasjonene i avissektoren. Det kan se ut som om dette er tema i tillegg til innovasjon. Det er snarere en forutsetning for innovasjon, poengterer Pålshaugen.
– Hvordan vil journalistene merke dette?
– De vil bli invitert til workshops og dialoger. Uten samarbeid med journalistene får vi ikke til dette prosjektet. Målet er å få fram innovasjonspotensialet i den enkelte avis. Da er vi avhengig både av den enkeltes kreativitet, av samspill med folk i team og av organisasjonen som helhet, understreker han.
Vi vil det samme.
– Hvordan kom Sunnmørsposten med i prosjektet, ansvarlig redaktør Hanna Relling Berg?
– Vi kom i kontakt med forskere fra AFI på en konferanse i regi av NxtMedia og det førte til at vi innledet samarbeid med dem for vel et års tid siden. Som arbeidsforskere så de at hele mediebransjen er i stor forandring og syntes det var veldig spennende å kunne bidra til innovasjon. Vi møttes og oppdaget at vi ville det samme. De har vært her på internseminar. De er spesialister på kreative idéprosesser; å tenke nytt.
Hun sier det er viktig å komme igjennom omstillingsprosessen og å fremme de gode journalistene.
Sunnmøre sentral.
Hun synes det er ekstra gledelig at Sunnmøre har en sentral rolle i dette gjennom Sunnmørsposten og Høgskulen i Volda, samt professor Arne Håskjold Krumsvik ved HiOA.
– Med dette vil vi få tilgang på dyktige folk som er flinke på organisasjonsutvikling. Vi har også fått godkjent et skattefunn-prosjekt der vi skal utvikle medielaben. Noe som gir oss mulighet til å lyse ut en prosjektstilling innen datajournalistikk som skal fortsette å prøve ut nye fortellermåter. De erfaringer som vi her gjør kan andre dra nytte av. Informasjon om dette ligger på bloggen vår, #SmpLab, opplyser hun.