– Bildet så langt i år er at det er skrevet ganske mange kontrakter, men verdien på hver enkelt kontrakt er gjennomgående mye lavere, sier direktør i organisasjonene Norske Skipsverft, Birger Skår.

Første halvår har det blitt inngått kontrakter på bygging av 17 skip til en samla verdi på 5,7 milliarder kroner. Til sammenligning ble det fra januar til ut juni i 2014 skrevet kontrakter ved verftene på i alt 27 båter til en samla verdi på cirka 12 milliarder kroner. For hele fjoråret ble signert kontrakter på 47 båter til en samla verdi rett i underkant av 20 milliarder kroner.

– Vi ser at verdiene på de kontraktene som er blitt skrevet så langt i år er lavere enn de kontraktene som ble inngått i fjor. Grunnen til det er den nedgangen i offshore supply fartøy, påpeker Skår.

Oljestopp

Tallene viser at det er bråstopp i kontraheringer til servicefartøy til oljebransjen. Kanskje ikke så rart når en ser tallet på båter som akkurat ligger i opplag. Så langt i år er det skrevet kontakt på én ny supplybåt.

Det gjør at de verftene som de siste årene nesten utelukkende har bygget denne typen båter, er de som nå sliter tyngst med å skaffe seg nye oppdrag.

– Det er de små og mellomstore verkstedene som hittil i år har skrevet nye kontrakter. Fiskerstrand Verft sammen med Larsnes Mek Verksted er to av vinnerne så langt i år, påpeker Skår.

Oppdrett og fisk

Fiskefartøy og ulike båter til havbruksnæringen er skipstypene som utgjør mange av de 17 nye båtene det er skrevet kontrakt på. I tillegg kommer de to fartøyene til offshore vindmølleindustrien som Ulstein har fått i ordreboka i år.

Av de 17 inngåtte kontraktene ble hele sju undertegnet i juni. Starten på året var derimot svært tung for denne industrien. I løpet av januar og februar ble det kun kontrahert to båter ved norske verft.

– Når det gjelder de store verftene så får tiden vise hva de klarer skaffe seg av oppdrag. Enn så lenge har de en betydelig ordrebok som skal fullføres. Sist vi hadde en gjennomgang viste var den samla ordreboka for verftsbransjen på rundt 60 båter til en samla verdi på 30 milliarder kroner, påpeker Skår.