Aviskonsernet Polaris Media, som mellom annet eier Sunnmørsposten og en rekke mindre aviser på Nordvestlandet, hadde et resultat (EBIDA) på 101 millioner kroner i første halvår. Dette er en framgang i forhold til fjoråret på 4 prosent. I andre kvartal ble resultatet 71 millioner kroner og det er likt med samme periode i fjor.

Konsernet har gjennomført effetiviseringstiltak med mellom annet bemanningsreduksjoner og dette sammen med veksten i digitale inntekter mer enn kompenserer for inntektssvikten i papirbaserte inntekter. Som et resultat mellom annet av innføring at betalt innhold i digitale kanaler, har også abonnementsinntektene økt i årets første seks måneder, går det fram av ei melding til aksjemarkedet.

- Samlet sett kommer konsernet godt ut av første halvår 2015, selv om utviklingen har vært tyngre i annonsemarkedet i andre kvartal enn i første kvartal, sier konsernsjef Per Axel Koch, i en pressmelding i forbindelse med resultatpresentasjonen.

Polaris hadde i første kvartal en nedgang i de samlede driftinntekene på 5 prosent, mens de digitale annonseinntekene økte med totalt 16 prosent. Her er veksten fortsatt størst på mobile plattformer.

- Svakere konjunkturer bidrar til at nedgangen i annonseinntektene på papir øker i andre kvartal. Dette merkes spesielt innen stilling ledig og eiendom-annonsering i Adresseavisen og Sunnmørsposten, heter det i dagens melding til Oslo børs.