BRUSSEL (smp.no): – Det har vært mange besøkende og mange lurer på konseptet med den nye CO2-emitteren.

For gründeren har det vært en tålmodighetsprøve å vente på forskningsresultater, men nå kan det se ut til at nitid arbeid ser ut til å betale seg, signaliserer Vartdal.

Stort potensial

– Det var en kjøttprodusent innom her i går som viste interesse for emitteren. Han representerte et behov tilsvarende 750 millioner kroner per år. Det er store beløp. Dette kan bli ekstra store bein for Vartdal Plastindustri å stå på om vi får avtale der, sier Vartdal til smp.no.

– Vi har fått en del muntlige avtaler til nå og masse visittkort. Det viktigste for oss er å komme inn på markedet med emitteren slik at de store kundene kan begynne å bruke den, sier konserncontroller Jannicke Westlie Driveklepp.

Små matter i emballasjen

Det er industriforetaket Cellocomb i Sverige som produserer emittene, og Marit Kvalvåg Pettersen i Nofima har ledet den forskningsmessige biten.

Disse små mattene gjør langt mer enn å absorbere fukt i emballasjen. De optimaliserer CO2-produksjonen i forholdet til hvert spesifikke produkt.

– Dette er forskninga i produktet. Vi ville ha produktet så fort som mulig ut i markedet. Utfordringa har vært å vente på forskningsresultatene.

En ny veg for bedriften

– Internasjonalt er det veldig stor interesse, jeg tror vi kommer ut med mange avtaler både når det gjelder fisk og kjøtt. Dette er en ny veg for Vartdal Plastindustri. Det ser veldig bra ut, sier Jan Endre Vartdal.

Vartdal Plastindustri kjører først prøveserier for kundene slik at de skal kunne gjøre sine egne erfaringer før de flagger store avtaler.

– Vi ønsker at de først skal prøve emitterne i sin egen emballasjeløsning. Hvis vi får inngangsbillett, vil vi kunne påvirke emballasjen over tid. Vi tar det trinnvis, sier Vartdal.

Les flere næringslivsnyheter her