Regjeringen kom før helga med forslag flere endringer til hvordan finansklagenemnda bør jobbe i framtida. Nemnda er et utenomrettslig klageorgan hvor forbrukere kan henvende seg.

Etter en rekke eksempler de siste årene på at folk har følt seg lurt etter å ha investert i kompliserte spareprodukter, er regjeringen bedt om å se på organiseringen av klageordningen.

Følg smp.no på Facebook

Rettssikkerhet

Resultatet ble altså lagt fram før helga og finansminister Sigbjørn Johnsen mener de foreslåtte endringene styrker rettssikkerheten til vanlige folk.

– Vi ønsker å gjøre det tryggere og lettere for forbrukere å få løst tvister med finansforetak. De tiltakene vi nå arbeider med, vil styrke stillingen til forbrukerne i finansmarkedene, sa han i forbindelse med at finansmarkedsmeldingen ble lagt fram.

Regjeringen vil utvide antall medlemmer som behandler sakene fra fem til sju - og av disse skal tre være uavhengige jurister.

Det skal også bli lettere å levere inn klager, og finansbedriftene skille tydelig på egne interne klageordninger, og finansklagenemnda.

Les stortingsmeldingen her (ekstern lenke)

Ikke uavhengig

Men regjeringen går ikke langt nok, mener Palmar Blindheim som er styreleder i Investorgruppen 2011.

– Jeg er veldig skuffet på vegne av forbrukerne som ikke nødvendigvis har fått trygget sin rettssikkerhet, sier han.

Det største ankepunktet Blindheim har mot klagenemnda slik den er organisert i dag, er at den har for tette bånd til finanssektoren - i og med at den er opprettet og finansiert av næringen selv.

– Det er et problem å få medhold i en klagenemnd som er eid og styrt av finansforetakene selv, fortsetter han.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no

Bør lære av Sverige

Han viser blant annet til at Sverige istedenfor har opprettet en uavhengig statlig klageinstans.

– Norge bør heller innføre et nøytralt klagesystem. Dagens nemnd bør avskaffes, og i stedet før det opprettes en helt uhildet klagenemnd. Vi som forbrukere må kunne være trygge på at svaret og uttalelsene vi får er basert på et nøytralt grunnlag og ærlig ståsted, påpeker han.

Blindheim mener antall klager som får medhold er for lavt, og avviser at årsaken er at klagene er ubegrunnet.

KrF enig med Blindheim

Bakgrunnen for at saken kommer opp er erfaringene i forbindelse med Røeggen-saken. Og stortingsrepresentant Hans Olav Syversen (KrF) som var med å fremme forslaget i Stortinget, er i utgangspunktet enig med Blindheim.

– Ja, vårt primære forslag var at burde opprettes et statlig klageorgan, sier han.

– Hva mener du om endringene som er foreslått?

– Det er et steg i riktig retning, men vi mener fortsatt at vi bør se til Sverige, og lære av deres system, fortsetter han.

KrF-politikeren regner med at de vil fremme sitt opprinnelige forslag på nytt når saken trolig kommer til behandling i Stortinget før sommeren, men han har liten tro på at de får gjennomslag denne gangen.

Sist var det kun Venstre og en utbryter fra Arbeiderpartiet som stemte sammen med KrF.

Har du tips eller opplysninger som er relevant for denne saken? Ta kontakt på epost mr@smp.no (alle henvendelser behandles konfidensielt)

Finansminister Sigbjørn Johnsen mener det blir lettere for forbrukere å nå fram med klagesaker med de foreslåtte endringene. Foto: Lise Åserud/Scanpix