Den daglige lederen ved Nogva Motorfabrikk strutter av optimisme for arbeidsplassen som i disse dager skal markere hundre år.

Bedriften, som har vært i samme familie siden starten, har spesialisert seg på komplette fremdriftsanlegg og strømaggregater. Den har et godt grep om det norske markedet og i dag eksporteres rundt 30 prosent, og både Romania, Brasil, Vietnam og Japan er land som står på ordrelista. Vard er en viktig kunde.

Utvider hjemme

Norvoll mener det går utmerket å konkurrere på verdensmarkedet uten å måtte legge produksjonen utenfor hjemmekommunen Haram.

– Kanskje er vi for små til å etablere oss i Østen. Vårt «Kina» ligger bare seks minutter fra hovedfabrikken ved Søvik. Vi har kjøpt deler av ET Hydraulik på Grytestranda, og meningen er å overta hele bedriften. 25 erfarne medarbeidere følger heldig vis med på kjøpet, sier han.

Det som hette Brødrene Nogva Motorverkstad ble startet av brødrene Daniel og Lars Nogva på Skuløya. 18. juni 1913 leverte de unge entusiastene sin første motor.

Motoren gikk

– De lovte seg selv at dersom motoren startet, ville de bevilge seg en tur til stemne for Ungdomslaget i Ørsta. Det ble tur til Ørsta, smiler Kjell Norvoll.

Daniel overtok farsgarden på Skuløy, mens Lars, som en kort periode hadde lært faget ved Finnøy Motorfabrikk, fortsatte i smia. I 1953 flyttet bedrifta til Søvik, og sønnene Leidulv og Leiv hadde overtatt ledelsen. Motorproduksjonen fortsatte til 1966.

– Det var klokt å slutte i tide. Det var ikke økonomi i motorproduksjon lenger. Samtidig med at det ble inngått avtale om å selge forskjellige motorer, ble arbeidet med å utvikle det første Nogva-gir startet opp. Tidligere sambygding og nyutdannet sivilingeniør, Ottar Rogne, var med på å gi fødselshjelp til giret. Nogva-giret har vært en av de viktigste bærebjelkene for Nogva fram til i dag. Jeg tror ikke Ottar fikk et øre for det, smiler Kjell Norvoll, som er svigersønnen til Leidulv Nogva.

Gode resultater

I dag er kjernevirksomheten til Nogva Motorfabrikk komplette framdriftssystem og aggregater til større og mindre fartøy.

– Å kunne levere hele systemer og skreddersøm for kundene, har vært avgjørende.

Selv var han en kort periode inne i bedrifta i 1977 inntil han ble ansatt som økonomisjef i 1981 og daglig leder i 1988.

– Det har vært både bølgedaler og oppturer i bedrifta i disse årene, men sett under ett har det vært ei fantastisk tid. Vi har hatt gode økonomiske resultater i mange år, sier Norvoll.

Bygger nytt

Og utviklingen har vært stor for det som starta som ei lita smie på Skuløy. I takt med økonomien har man bygd stein på stein og bygg for bygg. For fire år siden investerte man i en ny hall og nye kontorlokaler til snart 50 millioner kroner. Nå står man framfor nye store investeringer når det skal bygges på totalt 1600 kvadratmeter i verkstedhall og kantine i fjæresteinene i Søvik.

Les også: Sterk 100-åring i Søvik

I tillegg skal det bygges en 1500 kvadratmeter stor hall ved Et Hydraulik på Grytestranda. Fabrikken der skal fortsette å produsere hydrauliske komponenter, samtidig som den skal overta produksjonen av deler til gir og propellanlegg.

Utvidelsene skaper behov for flere folk.

– Det kan virke som en floskel fra en bedriftseier, men jeg mener fullt og helt at vår største ressurs er gode og lojale medarbeidere. Til helga skal vi sette pris på noen av dem som har vært her lengst, sier Norvoll. Da tar han med alle arbeiderne med følge til Alexandra Loen for en skikkelig jubileumsfeiring. Til sammen blir man rundt 200 personer.

Les nyheiter frå næringslivet på smp.no

<strong>Familebedrift:</strong> Brødrene Leiv (83 år) og Leidulv (84 år) Nogva gleder seg over at det går bra. Foto: Privat
<strong>Veteran:</strong> Denne motoren er ett av klenodiene som er tatt vare på ved Nogva Motorfabrikk i Haram. Foto: Johan Behrentz