Filt demper lyd, kan fungere som romdeler og er bra for inneklimaet, ifølge gründeren.

For ett år siden var hun ferdig utdannet industridesigner ved NTNU. Birgitte hadde ikke planlagt å starte bedrift. Men så la det seg til rette. Alt fra råvare, miljøhensyn, produksjonsmetode, hvor det skulle produseres, utviklingsperspektiv osv.

– For meg var dette en spennende helhet, sier hun.

Mange egenskaper

Sammen med Mats Herding Solberg har hun utviklet et produkt bestående av 55 cm store firkanter av filt. Hver modul har ull fra to sauer. Disse settes sammen i ønskelige mengder i et snedig system av koblingspunkt med tynne vaiere som henger ned fra taket. Hvor mye og stor veggen skal bli, bestemmer du selv. Fire moduler gir en kvadratmeter.

– Ull er bra for inneklimaet som lyddemper, men også som fuktregulerer. Ull er fuktabsorberende, og gir også fra seg fukt. Ull er en naturlig faktor for bedre inneklima ved at den trekker til seg støv, den er allergivennlig og selvdesinfiserende, påpeker Birgitte.

Akustikkproblem

Det er nesten to uker siden bedriften Rom & Tonik ble offentlig i forbindelse med Designers Saturday i Oslo. Nå er de ute med egen hjemmeside, har ferdig utarbeidet reklamemateriell og er spinn klar for markedet.

Daglig leder Birgitte Linde Røsvik er i disse dager på 100 % Design i London, der hun håper å skaffe seg ideer og kontakter med tanke på framtidige kunder.

Målet er i første rekke å lansere produktet til arkitekter og interiørarkitekter. Ellers benytter de seg av det som er av kontakter for å fiske etter lokaler som har behov for å løse akustikkproblemer.

Rom & Tonik

– Vi brukte en del tid på å diskutere navnevalget, forteller Birgitte.

Navnet Rom & Tonik kan gi assosiasjoner til leskende vare, men henspeiler først og fremst på hva produktet kan gjøre i forhold til rom og lyd.

– Det er et navn det er lett å huske, tilføyer Birgitte som roser forretningspartnerens tilrettelegging på det som har med markedsføringen å gjøre.

Birgitte har kontor i Ålesund og Mats i Oslo. En fin kombinasjon, mener hun.

Ubenyttet ressurs

Det startet med en masteroppgave omkring et forskningsprosjekt i ull. Birgitte skulle skrive en forskningsartikkel om hvordan utnytte en ubenyttet ressurs. I dette tilfellet betydde det ull som ikke var så myk at den kunne brukes til klær eller tepper.

Det var da hun skulle skrive selve masteroppgaven om produktet at ting begynte å skje.

Birgitte kom inn på gründerskolen som er et program ved Universitetet i Oslo. Det ga henne tre måneders opphold i San Fransisco sommeren 2012, der hun fikk undervisning i entreprenørskap ved Berkeley universitetet samtidig som hun jobbet i en nyoppstartet bedrift.

For å få reise måtte hun gjennom et introkurs der hun skulle skrive en forretningsplan. Det gjorde hun sammen med Mats. De vant også hovedklassen i Venture cup Midt-Norge og fikk 70.000 kroner.

– Vi hadde ikke forventa en slik respons. Dette er ikke høyteknologi. Dette er et møbelprodukt!

Til Mongolia

De reiste til Mongolia for å undersøke muligheten for produksjon. Det ble en lang prosess, kontakt med foreningen Etisk handel og ny Mongolia-tur. Nå er de i gang med 100 produkt til tre pilotkunder.

– Uten økonomisk drahjelp i startfasen, hadde vi aldri klart å komme i gang, sier Birgitte.

Les nyheterfra næringslivet på smp.no

<strong>Gründere:</strong> Birgitte Linde Røsvik fra Ålesund og Mats Herding Solberg leder bedriften Rom & Tonik.
<strong>Mongolia:</strong> Ved filtavdelinga på den gigantiske fabrikken i Erdenet i Mongolia brukes ull som ikke har myk nok kvalitet for teppeproduksjon. Foto: Rom & Tonik.
<strong>100 prosent ull:</strong> Fire filtlag er sydd sammen til fire cm tykkelse.
<strong>Ull som ingen brukte:</strong> Er blitt støydempere og romdeler. Foto: Rom & Tonik