Brasil. De vokste opp i Rocinha, den største favelaen i Rio de Janeiro, og kunne ha endt opp som mafiabosser.

Vegen gikk i stedet om fotballprosjektet Karanba som drives av nordmannen Tommy Nilsen.

Sammen med tre andre har Fabricio Camargo og Jenderson Alves gått sjømannskurs og - som historiens første Karanba-gutter - fått seg jobb på Farstad-båter.

Nylig møtte de fem et knippe yngre Karanbadeltakere på kontoret til Farstad Shipping i Rio de Janeiro for å dele sine erfaringer.

Følg smp.no på Facebook

Samarbeid med marinen

Matroskurset på seks måneder er kommet i stand gjennom et samarbeid mellom Farstad Shipping i Brasil og den brasilianske marinen.

– Læreren kom til Tommy Nilsen i Karanba og spurte hva han hadde gjort med guttene. Disse har respekt for autoriteter, kan jobbe i team, er målrettet og kan engelsk. De har alle de kvaliteter den brasilianske marine leter etter, forteller Michael Klem, daglig leder i Karanba.

  • Les åtte siders reportasje fra Brasil i Sunnmørsposten lørdag - eller som Eavis-her

– Vi jobber mer og mer med jobbforberedende kurs og utdanning i engelsk. Vi har også ulike arrangement med andre selskaper. Farstad Shipping er de som er kommet lengst. De ligger langt foran og er en foregangssamarbeidspartner som har åpnet en masse dører for oss. Det er en ganske stor ting, påpeker Klem.

Over 1.000 deltakere

Karanba holder til på en base i svært enkle kår i Sao Goncalo som er en av verdens aller største fattigområder med nærmere 1,5 millioner innbyggere. Her finnes de aller fattigste og skumleste områdene, og de mer regulerte der basen ligger.

I løpet av de åtte årene Karanba har eksistert har dette vokst til å bli et tilbud til over 1.000 deltakere i alderen 6-20 år.

De fleste gutter, men etter hvert er også jenter kommet med i Karanba. Stadig flere kommer til. I dag har Karanba et budsjett på over fire millioner kroner.

– Alle kan være med, det koster ingenting. Det eneste vi krever at de leverer personlige opplysninger og helseattest om at de kan drive med fysisk aktivitet, samt bevis for at de går på skole, sier Klem.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no

Dannelsesreise

Utfordringen er å få dem til å se at det finnes en annen veg enn å bli proff fotballspiller.

– De får være med på en verdi- og holdningsreise. Utfordringen er å få nye tanker og målsettinger inn i hodene på guttene. For å komme på et fotballag må de følge regler og rutiner. Det er ikke tilfeldig at fire av de fem som deltok på sjømannskurset, var blant de sju beste i klassen. For å delta på sjømannskurset må du være 18 år. Dette er noe å strekke seg etter for de yngre guttene. Det er det Farstad Shipping hjelper oss med, sier Klem.

  • Les åtte siders reportasje fra Brasil i Sunnmørsposten lørdag - eller som Eavis-her

– Disse to er blant de stolteste historiene vi har i Karanba, sier Tommy Nilsen t.h. Fra v. Michael Klem, Jenderson Alves og Fabricio Camargo. De to sistnevnte jobber på hver sin Farstad-båt i Brasil. Foto: Inger Otterlei
Yngre Karanba-gutter trener på Copacabana-stranda i Rio de Janeiro. Nordmannen Rommy Nilsen har drevet prosjektet som hjelper vanskeligstilte barn og unge fra slumområder med utdanning, utvikling og utfoldelse. Foto: Inger Otterlei
Alt jeg ønsker er å jobbe på en Farstad-båt, sier Anderson Alves. Han hadde muligheten til å komme inn på sjømannskurset i fjor, men valgte fotballen. Nå vil han følge i kameratenes fotspor og ta kurset han også. Foto: Inger Otterlei.
Farstad Shipping og den brasilianske marinen bestemte seg for å lage et kurs som er sponset av Karanbas hovedsponsorer. Hvert selskap betaler for sine deltakere, sier velferdsansvarlig i Farstad Shipping i Brasil, Milena Moura. Foto: Inger Otterlei