Coldwater Prawns of Norway er den eneste tilbyderen av 100 prosent norske reker. Selskapet har vist at det lønner seg å satse på kvalitetsprodukter, og har siden 2011 hatt en omsetning på over 300 millioner kroner årlig. Både internasjonale og norske kunder har vist seg villige til å betale for den kvalitet og sporbarhet som bedriften tilbyr.

- Dette var veldig overraskende, desto gledeligere for oss, sier administrerende direktør Knut Helge Vestre i Colwater Prawns og Norway til smp.no.

Han mener prisen viser at selskapet har jobbet rett.

- Og slik vil vi jobbe videre.

Prisen vil åpne muligheter for selskapet.

- Prisen viser at det er mulig å tenke utradisjonelt og bruke det unike Norge har å by på. Vi håper dette inspirere flere, sier Knut Helge Vestre, som også roser alle ansatte.

- Denne prisen er til alle.

Innovative

I juryens begrunnelse under Innovasjon Norges Signalkonferanse heter det " Årets bedrift går til en bedrift som har lykkes i å skape varig og lønnsom vekst. De har kundenes behov som en ledestjerne i sin forretningsutvikling. Selskapet har systematisk og målrettet hentet inn kunnskap om markeder. De har vist en enestående evne til raskt å omsette denne kunnskapen på en innovativ måte, og har skapt en sterk og attraktiv internasjonal merkevare".

Merkevarebygging

Selskapet har sin hovedsatsning på eksport, og har Europa, USA og Asia som sine markeder. Selskapet kontrollerer en stor del av rekefangsten og -produksjonen i Norge, og er eid rederne Stig Remøy, Einar Remøy  og Olav Remøy - i tillegg til daglig leder Knut Helge Vestre.

- Coldwater Prawns er et flott eksempel på hvordan markedsorientering og merkevarebygging kan gi bedrifter og næringer nye muligheter. Deres evne til å utnytte fordelene ved en unik ren norsk vare er med å bidra til bedret lønnsomhet fra flåteledd til marked, sier direktør i Innovasjon Norge i Møre og Romsdal, Bodil Palma Hollingsæter.

Daglig leder Knut Helge Vestre (Arkivfoto) Foto: Svein Aam