Ifølge daglig leder Karsten Sævik i Remøy Shipping gjelder kravet både person- og selskapsskatt i perioden. Rederiet har gjort en beregning og anslår kostnaden til 10,1 millioner kroner. Denne summen ble avsatt i fjorårets regnskap.– Det endelige kravet er ikke avklart. Vi har engasjert norske og amerikanske jurister som bistår oss i denne prosessen, sier Sævik til DN.no.Om bakgrunnen for saken sier han: – Det har vært uklart hva som er skattepliktig til USA og hva som ikke er det. Nå har vi innlevert selvangivelser for alle årene båten har arbeidet i amerikansk farvann.

Les flere næringslivsnyheter her

Rem Shipping eier tre plattformforsyningsbåter, to seismikkskip og kystvaktfartøyet «Magnus Lagabøte». Ytterligere en plattformforsyningsbåt, «Rem Eir», ferdigstilles om kort tid på Kleven og skal betjene en treårskontrakt med Statoil.Rederiet står dessuten for bemanning og drift av Nordic American Offshores seks Ulstein Verft-bygde plattformforsyningsbåter.Sævik er ikke fornøyd med utviklingen i spotmarkedet for denne typen skip:– Det er ikke blitt slik vi hadde ventet i år. Det er litt mange båter tilgjengelige, noe som legger en demper på ratenivået, sier han.

Remøy Shipping og Karsten Sævik har satt av ti millioner til å dekke skattekrav i USA.