Skipene kan bryte inntil en meter ettårig is. Likevel var det et ufravikelig krav at de skulle være ferdig nå før vinteren.

Skipene skal rett i arbeid på oljefeltene utenfor den russiske øya Sakhalin, like nord for Japan. For å komme seg dit, må de gjennom Nordøstpassasjen før vinteren kommer.

Dermed ble det en uvanlig hektisk sommer og høst på Havyard-verftet.

Milliardoppdrag

– Vi har sjelden hatt et sånt leveringspress. Skipene leveres på tid, som lovet, sier salgsdirektør Lars Conradi Andersen i Havyard.

Lørdag feirer de milliardoppdraget, uten at de vil være så mye mer konkret på prisen.

– Verdien på disse to skipene er totalt på litt over en milliard kroner, sier Havyard-sjef Geir Johan Bakke.

Femte Havyard-båt til Russland

I fjor høst leverte verftet den isbrytende ankerhåndtereren «Aleut» til samme rederi. Denne jobber nå for Gazprom i Barentshavet. Reder Ivan Lyshko i Femco er godt fornøyd så langt.

Skipene er isbrytende ankerhåndterere utstyrt for å også drive med tauing og beredskap innen både oljevern og redning. Her tester Normann brannvern-utstyr. Foto: Havyard

– Aleut løser oppgavene. Den første vinteren i drift var mild, men at skipet har gode egenskaper er det ingen tvil om. Når det blir harde vintre og tykk is, har den muskler til å møte de tøffe forholdene med, sier rederen i en pressemelding.

De to første Havyard skipene til Russland ble levert til oljeselskapet Gazprom i 2006. Dette er skip som ifølge Havyard kan bane seg veg gjennom opp til tre meter tjukk is.

Med skipene som døpes lørdag har Havyard levert totalt fem skip til Russland.

Les nyheter fra næringslivet i nordvest på NV24

Handelsboikott

Bakke forteller at den norsk-russiske handelsboikotten siden 2014 har gjort finansieringen vanskeligere for russiske redere.

– Finansieringen av disse to skipene måtte gjøres i Russland. Dermed har det blitt dyrere for rederiet, sier Havyard-sjef Geir Johan Bakke.

Likevel håper og tror han at Havyard skal bygge flere skip til Russland.

– Vi jobber med konkrete prosjekter i det russiske markedet, om ikke i nær framtid så i alle fall ikke i fjern framtid, sier Bakke, før han skryter av de russiske samarbeidspartnerne som svært ryddige og at de er til å stole på.

Unik isbryterkompetanse

Havyard mener de nå sitter på unik kompetanse.

– Med levering av disse skipene har Havyard Ship Technology levert elleve større isbrytende offshorefartøy, og det er ikke noe annet verft i verden som har tilsvarende erfaring innen denne typen skip, sier salgsdirektør Lars Conradi Andersen.

– Vi har kompetanse og teknologi som er attraktiv for redere som opererer i disse områdene, og i tillegg til Havyard 843 ICE-designet har vi også andre isbrytende design i porteføljen og kan kjapt snu oss rundt og tilpasse designene til kundenes behov.

Styrer mot overskudd

I år styrer Havyard-konsernet mot et overskudd.

– Vi venter etter forholdene et godt resultat for året sett under ett. Utfordringen er neste år, sier Bakke, som ser en lysning igjen i 2018.

Isfritt til tretti minus

«Pomor» og «Normann» er bygd etter DnVs isklasse Icebreaker Ice-10, med klassekrav som krever at det kan brytes inntil en meter ettårig is.

Skipene bygges med klassenotasjon Winterized Cold (-30). Dermed skal de kunne jobb i ned til tretti minusgrader uten at de fryser til.

Havyard Design & Solutions har levert design og arbeidstegninger. Havyard Power & Systems har levert elektrisk engineering, automasjon- og alarmsystem i tillegg til Havyard Concept Bridge. Og Havyard-eide Norwegian Electric Systems har levert elektromotorer, generatorer og elektrotavler.

Havyard 843 ICE

Lengde:           86,7 meterBredde:           19,5 meterFart:                16 knopBollard pull:     204 tonnVinsj:               350 tonnPlass til 53 personer