Nederlands kvinnelag har skapt fotballfeber i EM-vertslandet i juli. Her prøver Vivianne Miedema seg med et skudd i åpningskampen mot Norge. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Nederlands kvinnelag har skapt fotballfeber i EM-vertslandet i juli. Her prøver Vivianne Miedema seg med et skudd i åpningskampen mot Norge. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Nederlands fotballkvinner knuste TV-rivalene

Fotballfeberen rir Nederland under kvinne-EM. Hjemmelaget knuste ikke bare Norge i åpningskampen, men utklasset konkurrentene i kampen om TV-publikums gunst.

2,1 millioner nederlendere så åpningskampen i Utrecht på TV-kanalen NPO1. Det gjorde den til det nest mest sette TV-program i Nederland søndag, knepent slått av NOS' nyhetssending.

Til sammenligning ble Bauke Mollemas etappeseier i Tour de France sett av en snau million nederlendere, mens 850.000 fulgte Max Verstappens vei til 4.-plass i Storbritannias Grand Prix i Formel 1.

Konge med teft

Kong Willem-Alexander og dronning Maxima viste teft og var til stede på EM-åpningskampen, der de var med å ta «bølgen» med 21.700 andre tilskuere. Etter seieren besøkte de laget i garderoben og lot seg smilende fotografere med jublende fotballspillere.

«Du er den raske, hva?» var kongens spørsmål til matchvinner Shanice van de Sanden. «Ja, da har du fulgt godt med», meldte hun tilbake.

Også Nederlands kommende kamper mot Danmark og Belgia er utsolgt, og TV-interessen blir neppe mindre etter drømmestarten.

Tysk interesse

Også i nabolandet Tyskland er det stor interesse for kvinne-EM, og kampen mellom Nederland og Norge hadde flere tyske TV-seere (2,4 millioner) enn søndagens Tour de France-etappe (2,34 millioner).

Den hadde også flere seere enn treningskampen mellom Bayern München og Werder Bremen dagen før. Formel 1-runden (4,74 millioner) var eneste sportsbegivenhet i helgen med flere tyske seere enn EM-åpningskampen.

(©NTB)

Mer å lese på Sunnmørsposten:
 
Leses nå