Natt til torsdag gikk Hurtigruta utenom Ålesund.

– Det var veldig frustrerende å stå der og ikke vite noen ting, sier Pål Moseng, som skulle til Bergen.

Moseng hadde rett nok ikke bestilt billett på forhånd. Det forteller han at to kinesere hadde gjort. Men heller ikke de skal ha fått noen beskjed fra Hurtigruta om at avgangen var kansellert.

Pål Moseng. Arkiv Foto: Universitetsavisa

Dermed ble de stående i blåsten på Prestekaia ganske lenge. Tre kvarter etter at båten skulle gått, fikk de ringt MS Finnmarken.

– Da var de ute på Stadhavet. Jeg ble fortalt at de hadde et teknisk problem, sier Moseng.

– Hva med å gjøre som busselskapene. De har informasjonstavle på Moa og Nordfjordeid, det så jeg da jeg tok bussen til Bergen dagen etter. Hva med en liten lystavle på kaia, sier Moseng.

– Eller hva med å sende ned Nor Lines sin mann, som pleier å ta imot trossa. Han kunne gått ned og fortalt de som står på kaien at dessverre kommer ikke Finnmarken til Ålesund i dag. Da kunne vi hatt en bedre natt enn å sitte der i blåsten, sier Pål Moseng, som også fikk ekstrautgifter til hotell og kluss med tidsplanen.

Rutine å ringe

Hos Hurtigruten forteller kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten at de har som rutine å ringe de som har bestilt billett. Hun sier at det var tekniske problemer med Finnmarken denne natta.

– Alle havner mellom Trondheim og Bergen ble kansellert, og dette ble varslet i god tid på internett og til passasjerer som hadde bestilt reise på forhånd og som vi fikk tak i, sier informasjonsdirektøren.

Anne Marit Bjørnflaten. Foto: Hurtigruten

I dette tilfellet skal det ikke ha lyktes Hurtigruten å komme i kontakt med de to som hadde forhåndsbestilt. Å sende personer ens ærend ned på kaia nattestid når Hurtigruta uteblir, er likevel ikke noe de har vurdert.

– Da må man altså eie en smarttelefon for å få med seg beskjedene. Det er å overføre ansvaret til kundene, mener passasjer Pål Moseng.

– Og det kommer utlendinger og skal ta Hurtigruten, og som har masse forventninger. Så blir det min oppgave å hjelpe disse turistene som er kommet i en kjedelig situasjon. Dersom jeg ikke hadde vært der, så hadde de blitt stående i «ingenmannsland», sier Moseng til Sunnmørsposten.

Må bestille på forhånd

De som ikke hadde bestilt billett på forhånd har ingen rettigheter med tanke på å få refundert ekstra utgifter.

– Når folk har bestilt billett på forhånd, prøver vi å søke løsninger når det gjelder de ekstrautgiftene som de har hatt. Noen ganger setter vi også opp alternativ transport, sier Bjørnflaten hos Hurtigruten.