Glem den vedtatte bypakken til fire og en halv milliard, var den klare beskjeden til Ålesund kommune fra samferdselsministeren. Nå foreligger det en revidert bypakke med to mulige alternativer der rådmannen går for alternativet med to bomsnitt, uten Brosundtunnel og firefelts veg fra Høgskolen til sentrum.

Dette alternativet vil koste 2,6 milliarder kroner mens alternativ to vil koste 2,9 milliarder.

Kommunalsjef Ronny Frekhaug opplyste torsdag på en pressekonferanse at man bortimot har gått vekk ifra alternativ to. Rådmann Astrid Eidsvik vil altså innstille på pakken til 2,6 milliarder.

Viktigste forskjellene

De viktigste forskjellene er altså at man nå legger fram en bypakke på 2,6 milliarder i stedet for 4,5. Det har gått ned fra 10 til 2 bomsnitt. I praksis betyr det at folk i Sykkylven og Sula har mulighet til å kjøre bomfritt.

Folk i Giske kommune og på Ellingsøya kan kjøre til bysentrum uten å betale.

Største delen av den nye bypakken er motorveg fra rundkjøringa i Breivika til Høgskolen (verdt 2 milliarder kroner). Brosundtunnelen til nærmere 1 milliard er ute av bypakken.

Det blir kun en bom på Hellebroa og ett bomsnitt på Lerstad/Åse.

Krympet pakke

– I denne pakken ligger først og fremst Lerstadveg-prosjektet og videre strekket til Høgskolen. Så ligger det noen prosjekter i bysentrum, det ene er ny bro over brosundet og det andre er ny kollektivterminal, sier Ronny Frekhaug til smp.no.

Bla i karusellen over for å se oversikt over alle prosjektene.

Økonomisk forsvarlig

– Går det an å forsvare det å gå fra 10 til 2 bomsnitt økonomisk? Blir det nok penger inn?

– Ja, ut ifra det Statens vegvesen har regna på vil det med dagens trafikkmengde være tilstrekkelig inntjening for å gjennomføre prosjektet.

Det blir ikke høyere takster eller dårligere rabattordninger nå, enn det som var i den forrige pakken.

Ifølge prosjektleder Ole Kristian Birkeland i Statens vegvesen er det mulig å få dette prosjektet vedtatt i 2017 i Stortinget. Da kan man starte opp rimelig raskt, og byggestart er 2018.

Inn mot neste Nasjonale Transportplan (NTP) vil det bli jobbet med fase 2.

– Vi har tatt signalene fra statsråden og nabokommunene, og prøvd å legge fram et forslag som er realistisk. Vi imøtekommer kritikken fra nabokommunene. Pakken løser samtidig en god del av trafikkproblemene i Ålesund, sier Frekhaug.

Stortingsvedtak

Et vedtak i Stortinget i 2017 er ett år senere enn opprinnelig plan.

– Jeg tror det er realistisk at vi får et vedtak i 2017. Vi har tatt hensyn til tilbakemeldingene fra departementet, da bør dette være mulig, sier prosjektleder Birkeland til smp.no.

Ordfører Eva Vinje Aurdal (Ap) sier at hun ideelt sett skulle hatt flest mulig milliarder til Ålesund, siden behovet er større enn det man snakker om i dag.

– Vi fikk beskjed om å lage en enklere pakke, og den vi legger fram nå tror jeg samtlige politiske parti vil gå for. Nabokommunene vil også være positive, og det er nødvendig, sier Vinje Aurdal.

Ingen kritikk fra naboene

– Her tilfredsstiller man vel nabokommunene?

– Ja, vi har hatt et møte om det, og det har ikke kommet fram noe kritikk. Pakken er et minimum av det vi trenger, men som sagt vil samtlige stille seg bak prosjektet.

– Nå kan det ikke komme flere kjepper i hjulene for byggestart 2018?

– Nei, det ville forbause meg for vi har fulgt de beskjedene som har kommet.

– Brosundtunnelen er ute. Var det urealistisk av dere politikere å ta med et så stort prosjekt i den opprinnelige pakken?

– Ja, i forhold til hvor langt regjeringen og statsråden var villig til å strekke seg var det rimelig ambisiøst. Det betyr ikke at Brosundtunnelen ikke blir en realitet. Saken er at den ikke realiseres nå, vi må kjøre andre prosjekt først, sier Vinje Aurdal.

Ordføreren understreker at fase to ikke er lagt på is.

– Det er ikke målet vårt som endrer seg, men det er strategien, sier ordføreren i Ålesund.

Brosundtunnelen ute

Rådmannen har i det ene alternativet lagt inn to nye prosjekter som vil bedre framkommeligheten og trafikksikkerheten på viktige vegstrekninger der det er flaskehalser i dag.

Det ene prosjektet er å bygge ei påkjøringsrampe på E39 på Myrland mens det andre er å fjerne to farlige T-kryss,  bygge midtdeler og gang- og sykkelveg på strekningen Flisnes-Blindheim. Rådmannen innstiller imidlertid ikke på dette, men på det rimeligste alternativet.

Brosundtunnelen er bra for å redusere trafikkbelastninga i sentrum, og det er stor politisk enighet om prosjektet.

Når rådmannen likevel tar ut tunnelen, er det av to årsaker: Tiltaket er for dyrt (ca. én milliard), og det ligger på  en vegstrekning som skal omklassifiseres fra riksveg til fylkesveg. Staten vil etter rådmannens mening ikke støtte et så omfattende tiltak som ikke ligger på det framtidige stamvegnettet.

Dropper fire felt

Firefelts veg fra Høgskolen til sentrum er heller ikke med i den nedskalerte pakken. Å bygge fire felt fra Moa til sentrum vil koste rundt tre milliarder kroner, men ved å dele opp strekningen vil det bli én milliard billigere i første fase. Rådmannen understreker nemlig at det må jobbes med en bypakke del 2 også. Strekningen Breivika - Nørvasund (Lerstadvegen) er ferdig regulert og klar til å bygges. På den videre strekningen inn mot sentrum gjenstår det noe planleggingsarbeid - særlig på strekningen Ysteneset- sentrum.

Mye er tatt ut av den opprinnelige

Mye er tatt ut av den opprinnelige bypakken, men det skal fortsatt være plass til miljøtiltak i Ålesund sentrum som vil koste 250 millioner kroner. For disse pengene skal det bli ny brosundbro og kollektivterminal i Keiser Wilhelms gate. Det skal også lages til kollektivknutepunkt ved høgskolen og sjukehuset til henholdsvis 70 og 30 millioner, pluss 120 millioner som skal gjøre det lettere for syklister, fotgjengere og busser å ta seg fram.