På Moakonferansen torsdag la han fram Norsk Banes ferske rapport som blant annet sammenligner med Bybanen i Bergen, som har vært en suksess.

– Svaret på at en bybane også er mulig i Ålesund ser vi her, sier Bjørlo, og pekte på kart over Ålesund med båndbystruktur - lang og smal - og med Aspøya som bare er 400 meter bred.

Det er befolkningen langs denne aksen som er avgjørende, mener Bjørlo.

Norsk Bane tenker utvikling også mot Hessa, og mot hele regionen.  Samtidig helles de mer og mer mot at Spjelkavika skal være en endestasjon.

(mer å lese under bildet)

Rapport Rådmann Astrid Eidsvik og varaordfører Tore Johan Øvstebø i Ålesund fikk overrakt en rykende fersk utredning om mulighetene for bybane i Ålesund.

Ikke plass til superbuss

– Trondheim og Stavanger har satsa på superbuss. Her er det ikke kollektivfelt, men en helt egen trase, separert fra annen trafikk. Det krever samme, eller mer areal enn trafikk, sier han.

I Ålesund er det ikke plass til superbuss i Borgundvegen, påpekte han og mente imange hus i tilfelle måtte rives. Det er  også et lite marked langs E136.

Bypakken legger opp til kollektivfelt langs innfartsvegen. Problemet er at man ikke får en tilgjengelig kollektivtrase fordi det ikke er mulig med flere stopp.

Da kan det vanskelig kalles er kollektivtrasé. En buss må kjøre lokalveger, påpekte Westergård Bjørlo. Han sier det vil ta 15 minutter med bybane fra Moa til sentrum.

(mer å lese under bildet)

Bybane Thor Westergård Bjørlo fra Norsk Bane mener det er gode muligheter for at en bybane i Ålesund vil bli en suksess, og trakk sammenligninger med erfaringene fra Bergen. Foto: Nils Harald Ånstad

Markedet langs Borgundvegen

Norsk Bane har innhentet opplysninger omkring trafikken på denne strekningen. Bare fem prosent av de som kjører til sentrum kommer direkte fra Moa og Spjelkavika. Og bare sju prosent som reiser andre vegen skal til Moa.l

– En direkterute via kollektivfeltet er det ikke marked for, fastslo han.

– Markedet ligger langs Borgundvegen. Har over tre fjerdedeler av markedet.

Her kan du lese rapporten som ble lagt fram torsdag (ekstern lenke)

Mer miljøvennlig enn bypakken

En bybane i Ålesund er også mye mer miljøvennlig, mener Bjørlo, og viste til myndighetenes krav om kutt i miljøutslipp.

– Hvis Ålesund skal være med i den dugnaden, er det kanskje ikke så lurt at har en bypakke som øker CO2-utslippene, påpeker han.

– Får med nesten alt

– Vi har tatt utgangspunkt i 600 meter i luftlinje. Det tar 8,3 minutter å gå den strekningen. Vi får med oss nesten alt som rører på seg.

Sammenlignet med bybanen i Bergen er sistnevnte mer lønnsom enn byggetrinn tre. Der vil vi være mer lønnsom med 37.172 passasjerer, 12 stasjoner, 3.098 per stasjon, sa han og viste til alt som ligger på aksen Moa-sentrum med sykehus, ansatte og flere enn 200.000 pasienter - høgskolen med alle studentene - NMK - rådhuset, Ikea, Color Line stadion, golfbane og turheisa.

Belønningsordninger?

Forsamlinga fikk også vite at tilskudd per passasjer er dobbelt så mye som i Bergen. Og at Ålesund bør bli med i belønningsordninger for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk.

– Ålesund må ha helhetlig plan. Moa-sentrum peker seg ut som narturlig fase 1. Videre utbygging kan gå til Magerholm og Hessa og andre aktuelle grener til nabokommuner. Her er mulig kjøretid 30 minutter til Magerholm.

Bybane en sukess i Ålesund? Det er mange grunner til å anta det, mente Bjørlo - men påpekte at det var viktig med skikkelig traseutredning.