Hans Jørund Remmen og Terje Risvik er med i aksjonsgruppa for Hessa skole som også sto bak aksjonen for å få folk  fra ytre bydel inn i det nye bystyret.  Det gikk som kjent over all forventning.

- Det var nesten slik at jeg var litt flau over at det kom så mange fra Hessa og Skarbøvik inn i bystyret, men nå er jeg veldig glad for at det gikk slik. Nå trengs det mange gode krefter for å hindre at nesten åtte tusen ålesundere blir isolert bak en bom, sier Remmen.

Motstand

Etter at innholdet i den reviderte bypakken ble kjent torsdag ettermiddag, begynte kommentarene å hagle på sosiale media, og en egen facebookgruppe for bommotstanderne kom raskt på lufta.

Terje Risvik er i likhet med Remmen provosert over forslaget om bom på Hellebroa.

- Bom hadde vært akseptabelt  hvis vi fikk noe igjen for pengene. Uten at vi har fått tilgang til hele forslaget foreløpig, forstår vi det slik at vår bit av kaka er avlastningsbru over Brosundet. Det mener vi rett og slett er altfor lite. Denne brua er bare en liten del av pakken på 2,6 milliarder kroner. Skal vi i ytre bydel betale i mange år når det meste av pengene i pakken brukes innafor? spør Remmen og Risvik.

Uakseptabelt

De minner også om at de bor i en bydel som etter deres mening har vært behandlet stemoderlig i mange år.

- Situasjonen på skolen burde være kjent for de fleste. Det samme gjelder veg- og trafikkforhold på Hessa som er helt uakseptable. Vi må kjøre ungene våre til andre bydeler for å drive hallidretter så lenge ny hall i Osane ikke blir realisert. Lista er lang, og det var jo derfor vi engasjerte oss før valget også. Alle partier har noe om Hessa på programmene sine. Vi ville bare sørge for at det kom inn folk i bystyret som kunne gjennomføre disse sakene også, sier Remmen og Risvik.

Ikke press

- Og nå må de nyvalgte politkerne fra ytre bydel si takk for hjelpa og stemme mot bypakken?

- Vi akter ikke å legge press på noen. Politikerne er valgt inn på sine partiprogram og må selvsagt forholde seg til det. Men vi håper jo at det kan bli en tverrpolitisk enighet om at bom på Hellebroa ikke er noen god idé, sier Hans Remmen.

Atle Istad (Frp), Randi Karin Asbjørnsen (Ålesundlista) og Sindre Nakken (Asp) er alle fra ytre bydel, og de er nokså samstemte i motstanden mot bommen på brua.

Knefall for Frp

- Jeg betaler gjerne bompenger, men da skal jeg også ha noe igjen for det, sier Sindre Nakken.  Putt på hunder millioner i trafikksikringstiltak i bydelen, så er jeg sikker på at det blir større forståelse for bommen.

Nakken mener også at forslaget er et knefall for Frps samferdselspolitikk.

- Fra å være prinsipielle motstandere av bompenger, er det nå plutselig helt greit å betale for den vegbiten man selv bruker. Helheten i bypakken er det verre med, mener Nakken.

Forundra

Randi Karin Asbjørnsen ble veldig forundra over innholdet i den reviderte bypakken.

- Vi kommer praktisk talt ikke til å nå noe som helst uten å passere en bom, sier Asbjørnsen. Vi som bor her ute er også de ivrigste brukerne av bysentrum. Mange snakker om å gjøre bysentrum mer levende, men det rimer ikke særlig godt med å sette opp en bom for oss.

Asbjørnsen har ikke noe tro på at «Hessa-makta» kan brukes til å forandre innholdet i bypakken.

- Selv om vi er mange, så tror jeg nok nyvalgte politikere vil være lojale mot partiene sine. Men  jeg tror nok at beboerne på Hessa håper noe annet, sier Randi Karin Asbjørnsen.

Spår sprekk

Atle Istad spår full sprekk for  det nye flertallet når bypakken kommer opp i bystyret førstkommende torsdag.

- Forslaget om bom på Hellebroa overrasket meg, og jeg forstår at folk reagerer på at en hel bydel blir stengt ute. Og jeg tror at representantene fra bydelen kommer til å sørge for at forslaget ikke går gjennom. I motsatt fall kan de i hvert fall glemme å bli valgt inn neste gang, slår Atle Istad fast.

Fort i svingene

Høyres gruppeleder i bystyret, Øystein Tvedt, er akkurat nå mest kritisk til at det plutselig har blitt et voldsomt hastverk med å få den reviderte bypakken behandlet.

- Vi har holdt på med denne saken i flere år, og nå skal den kjøres gjennom den politiske kverna bare i løpet av få dager. Dette er en stor og viktig sak som krever grundig behandling. Jeg er i tvil om vi greier å få til det når både formannskap og bystyre skal behandle den i løpet av få dager.

Vil utsette

Venstres gruppeleder, Kirsti Dale, sier at hun er provosert over hastverket og at hun håper hele bypakkesaken blir utsatt.

- Og det tror jeg det kan bli et flertall for, sier hun.

Når det gjelder selve innholdet i forslaget, sier Dale at hun verken kan gå inn for ny bru over Brosundet eller bussterminal i Keiser Wilhelms gate.

- En avlastningsbru løser ingen problemer, slår Kirsti Dale fast.

Må rekke frister

Kommunalsjef Ronny Frekhaug kan forstå at noen synes at det går vel fort med bypakkesaken nå.

- Men det har blant annet sammenheng med at vi har hatt et valg der det oppstår et politisk vakum i etterkant slik at det ikke har vært mulig å legge saken fram for formannskapet før nå.

Frekhaug viser også til tidsplanen der Stortinget skal vedta bompengesaken våren 2017. Før den tid skal den opp i bystyret på nytt i mars 2016 før fylkestinget behandler den i april. Så vil Vegdirektoratet starte en kvalitetssikringsprosess som tar fem-seks måneder før Samferdselsdepartementet utarbeider Stortingsproposisjonen.

De tre fylkene i Midt-Norge skal også komme med innspil til neste Nasjonal Transportplan der det er en frist i november. Der må en bypakke ligge klar hvis det skal være noe håp om å få NTP-penger i neste omgang.