Aud Tennøy fra Transport-økonomisk institutt er kritisk til deler av arealplanleggingen i hjembyen Ålesund. Hun mener planleggingen av byen fører til mer trafikk og mindre urbanitet og trivsel i bysentrum.

– Hva kjennetegner et levende og trivelig bysentrum?

– Det er et sentrum der det er mange folk. Der er mange boliger i og i nærheten av sentrum. Det er et sentrum der folk går mer og der det er mange lokale tilbud. Det er et sted der det er flere offentlige rom, butikker og kafeer. I Ålesund biler man til sentrum mer enn man gjør i Oslo, sier Tennøy, som mener man bør bygge mer by istedenfor motorveg.

For spredt boligbygging

– Hva er galt med planleggingen i Ålesund?

– Man sprer boligbyggingen for mye innenfor Moa og utover øyene. Man svekker sentrum og styrker kjøpesenter. Man bygger mer vegkapasitet som øker biltrafikken som igjen bidrar til byspredning, sier Tennøy.

Hun er kritisk til etableringen av eneboligområder uten butikker og serviceinstitusjoner. Dette gjør man uten å styrke kollektivtrafikken vesentlig.

– I Ålesund må man i bil neste uansett hva man skal. Det er feil, sier Tennøy.

Være tiltrekkende

Hun slår fast at Ålesund ikke er aleine om en slik planlegging. Hun har advart mot å etablere store, konkurrerende kjøpesentre utenfor sentrum.

Utfordringen for småbyer er å tiltrekke seg og holde på innbyggere med høg og relevant utdannelse. Det gjelder også å trekke til seg virksomheter som er interessante for innbyggere med høg kompetanse.

Store nok næringsklynger og et variert arbeidsmarked, er stikkord for den byen regionen trenger.

Tette enheter

– Hva bør Ålesund gjøre?

– Bygger man utenfor sentrum må man sørge for tette enheter som er sjølforsynt med tjenester, slik at folk slipper å kjøre bil for å handle det mest nødvendige, sier Tennøy.

Hun mener Moa-området har «ekstremt mye ledig areal». Hun vil fortette det med store bykvartaler, offentlige parker og mer rom. Hun vil skape et bypreg med gangavstand mellom bolig og servicetilbud.

Kritisk til bybane

Hun understreker imidlertid at hun først vil ha fortetting og transformasjon i og ved bysentrum. Det er her nye arbeidsplasser og boliger bør bygges ut.

– Hva med bybane til sentrum?

– Både Stavanger og Trondheim har funnet ut at det ikke er lønnsomt. Det er unødvendig å bruke store ressurser på å utrede det for å neste omgang å finne ut at det ikke er lønnsomt, mener Tennøy, som heller råder til å ha et skikkelig busstilbud.