NRK skriver i dag at Norges Bedriftsidrettsforbund i Midt-Norge vurderer om de skal be om ny behandling i saken om etablering av akuttmottak i Sparebanken Møre Arena.

– Det er nok en modifisert sannhet. Vi ber om at det nasjonale forbundet sier sin mening om saken. Det har aldri vært vurdert om vi skal kreve ekstraordinær generalforsamling eller ikke. Dette er en vanskelig sak uansett hvordan du vrir og vender på den. Derfor ønsker vi at saken skal behandles av forbundet vårt, sier Lars Anders Helgemo, daglig leder for bedriftsidretten i Midt-Norge, til smp.no.

Helgemo ber altså om en offisiell uttalelse fordi bedriftsidretten ønsker en fotballserie.

– Konsekvensen for oss er at vi mister den. Det i seg selv er ikke noe grunnlag for å be om ekstraordinær generalforsamling, sier Helgemo.

NRK melder videre at flere store aksjonærer uttrykker skepsis og motstand mot planene om akuttmottak.

– De tre største aksjonærene, Aalesunds Fotballklubb, Sparebanken Møre og Tafjord Kraft har ikke tatt stilling til hva de mener, skriver NRK.

Ifølge NRK må det skaffes støtte fra eiere av 1680 aksjer for å kunne kreve ny generalforsamling. Ti prosent av aksjeeierne må dermed stille seg bak kravet om ekstraordinær generalforsamling.

NRK har vært i kontakt med de 12 største aksjonærene. Ingen vil gi sin fulle støtte til å etablere akuttmottak, men flere flagger sin motstand.