Kraftpluggen av et skip blir levert til et russisk rederi. Etter dåpen skal det til Murmansk for å ta om bord utstyr og proviant, før den setter kursen mot Prirazlomnoye-feltet som ligger mellom det russiske fastlandet og Novaya Zemlya.

Har levert før

«Aleut» er leid inn av det russiske oljeselskapet Gazprom og skal betjene Prirazlomnoye plattformen, som startet å produsere olje fra feltet i 2013. De to isbryterne Havyard leverte i 2006 betjener også dette feltet.

Ekstreme forhold

I tillegg til å være et avansert ankerhåndteringsfartøy med plattform forsyningsfunksjoner er «Aleut» designet og bygget for å operere i ekstreme arktiske forhold. Skipet har blant annet isbryterklasse og maskinkraft som gjør at den kan bryte en meter tykk is med tre knops fart og avisingsanlegg for å tåle temperaturer ned til minus 30 grader.

Kan knuse is

En annen ekstremegenskap er at skipet kan ta rennefart og knuse iskanter med en tykkelse under vann på 8 meter. På prøveturen ble farten målt til 16 knop og slepekraften til rett over 200 tonn, skriver Havyard i en pressemelding.

Designsjef Arve Helsem Leine sier det har vært et utfordrende og spennende prosjekt der de også har utviklet ny kompetanse i organisasjonen.

Rolls-Royce-leveranse

– Fartøyet skulle ha stor trekkraft for slepeoperasjoner. For å få det til måtte vi ha propeller i dyse for slepekraft, noe som gjorde at vi måtte designe skroget for at mest mulig is ble ledet vekk fra propellene.

I utviklingen av skroglinjene har vi samarbeidet tett med forskningsmiljøet i HSVA i Hamburg, som både har bidratt med beregninger i forbindelse med utviklingen av skroglinjene og er der vi har modelltestet skroget i is. Vi har også hatt et godt samarbeid med Rolls Royce Marine som har levert framdriftsanlegget, forteller Arve Helsem i ei melding fra verftet.

Ortodoks prest

Ved dåp av et skip til en russisk reder er det en litt spesiell seremoni. Etter at gudmor Nadezhda Lyshko har gitt navn til skipet blir skip og mannskap velsignet av en prest fra den russisk-ortodokse kirke. Dette er en stilfull seremoni med taler og sang.

Arbeidet med den russiske isbryteren har gitt Havyard viktig kompetanse. Prosjektleder Erlend Hatleberg til venstre. Foto: Havyard