Natt til lørdag 8. august var åtte kommuner og minst 86.000 personer uten legevakt. Ingen greide å erstatte to sjuke leger.

– Svært sårbar

Fylkesmannen ble kjent med saken etter at Sunnmørsposten omtalte den 12. august. Det har i tilsynssaken blitt avdekket at legevaktordningen er «svært sårbar».

I etterkant av hendelsen har det blitt foreslått en bakvaktsordning med en lege i bakvakt for kveld/helg og en lege i bakvakt natt som en fast ordning.

Kommunene Ålesund, Giske, Sula, Haram, Vestnes, Ørskog, Skodje og Stordal var uten legevakt den aktuelle natten to leger ble sjuke. Fra 1. januar 2016 vil også Norddal kommune delta i ordningen.

Krever løpende orientering

– Direkte uforsvarlig

Flere leger har kontaktet Fylkesmannen i forbindelse med saken.

De uttrykker stor bekymring for kapasiteten ved legevakten, særlig med tanke på legebemanning.

Kritisk rundt bemanning

Det har vært et møte med fagsjef Karsten Vingen på den interkommunale legevakten.

Ifølge Vingen må det være beredskapsvakt klokka 16 til 08 på hverdager og gjennom helgene fra fredag klokka 16 til mandag klokka 08.

– Belastningen på kveldstid generelt og dagtid i helgene er slik at det er nesten like uforsvarlig med bare én lege til stede som null om natten. Det er allerede ett eksempel på tilsynssak mot lege etter vaktarbeid på en søndagskveld med klar relasjon til for stor arbeidsbelastning, heter det.

Fylkesmannen påpeker at det i uttalelsen fra legevakta ikke er foreslått beredskapsordning for vaktene på kveld/helg, fordi det er vanskelig å finne vikarer til slike vakter.

– Slik vi ser det, står dette i kontrast til det som fagsjef skal ha sagt i fagrådmøte og til det som framkommer i henvendelsene direkte til Fylkesmannen. I disse henvendelsene har leger gitt uttrykk for at man ikke kan påregne å få sove på nattevaktene, særlig ikke på helg, påpeker fylkeslege Christian Bjelke.

Følger ikke egne råd

Bjelke registrerer at den interkommunale legevakten ikke synes å følge de råd og anbefalinger som gis av egen fagsjef.

– Å sørge for at lege er tilgjengelig gjennom hele døgnet er en plikt som framgår tydelig av akuttmedisinforskriften, påpeker Bjelke.

Kommunen har ansvar for organisering. Også i forkant av at det ikke var lege på nattevakt, ble det beskrevet en situasjon hvor det ikke var mulig å skaffe stedfortreder for lege som ikke kunne dekke egen vakt.

– Denne hendelsen burde, etter Fylkesmannens oppfatning, gitt indikasjoner på at ordningen med tilkalling basert på frivillighet var sårbar.

Fylkeslege Bjelke er klar på at det å basere seg på frivillig tilkalling av lege er uholdbart sikkerhetsmessig.

I forbindelse med denne, og andre tilsynssaker, har samtlige legevaktsleger som Fylkesmannen har vært i kontakt med, gitt uttrykk for at de kjenner seg igjen i fagsjefens beskrivelse.  I andre tilsynssaker har tidspress blitt trukket fram som en medvirkende faktor til svikt.

Slik blir det nå

I perioder framover blir det to leger på vakt. Begge disse skal ha tilstedevakt.

– Sammenholdt med beskrivelsene vi har fått om arbeidsbelastningen ved enkeltvakter og eksempler på aktuelle scenarioer omtalt, forutsetter vi også at Ålesund interkommunale legevakt tar høyde for å sikre tilstrekkelig tilgjengelighet på legeressurser. Dette gjelder også ved fravær hos enkeltlege på de vaktene hvor det skal være to legevaktsleger til stede, påpeker Bjelke.

Fylkesmannen har ikke fått klarhet i om beredskapsordningen som planlegges skal være frivillig eller pålagt vaktarbeid. Bjelke forutsetter at ordningen ikke er basert på frivillighet, og viser til forskriftene.

– En beredskapsordning basert på frivillighet er etter vår oppfatning ikke forutsigbar nok til å kunne være grunnlaget for en så viktig tjeneste som det den interkommunale legevakten skal representere, avslutter Bjelke.

Han ber om at samarbeidskommunene blir orientert om situasjonen.