– Det er min visjon, ja. Som selskap vil jeg at vi tar på fartsdressen og går foran som et godt eksempel, sier Skjeldam til VG.

Skipsfarten står for 2,2 prosent av de globale klimautslippene, men norske rederier sier de er kommet langt i å bli mer klimavennlige. Skjeldam kan fortelle at Hurtigruten har inngått en avtale med miljøstiftelsen Bellona med nettopp det formålet.

– Vi seiler i sårbare farvann, gjestene våre ser endringen i klimaet og smeltingen som skjer i Arktis og i Antarktis. Polområdene varmes opp dobbelt så raskt som resten av kloden. Vi kjenner på ansvaret for å redusere klimagassutslippet så mye vi kan, sier han.

Hurtigrute-sjef Daniel Skjeldam.

Byrådet i Bergen ønsker ifølge VG å legge til rette for landstrøm i byen som er Hurtigrutens snuhavn. Skjeldam håper at flere politikere og byer slutter seg til hans visjon.

– Jeg har en våt drøm om skipsmotorer som hybrider, som kan gå på algedrivstoff som avløses av batteridrift når man seiler inn og ut av havner, eller langs iskanten i de sårbare polområdene. Her snakker vi om neste generasjon skip, når dagens flåte skal erstattes en gang i framtiden, sier Hurtigruten-sjefen. (©NTB)