– For miljøet er det best med bane. Jo mer gods som blir flytta fra veg til bane, jo bedre er det, sier Øystein Folden i Naturvernforbundet i Møre og Romsdal.

– Trygg Trafikk mener også at alt som kan gi færre biler på vegene er bra, sier fylkessekretær Erik Hartmann.

Det er Cargolink som finner drifta ulønnsom og nå legger ned godstogene på Raumabanen, Dovrebanen, Bergensbanen og Sørlandsbanen.

Hvordan er trafikken mellom Åndalsnes og Dombås? Det er plass til flere trailere Det er nok trailere slik det er nå Helt greitt Du må velge et alternativ Din stemme blir nå behandlet... Hvordan er trafikken mellom Åndalsnes og Dombås? Det er plass til flere trailere 14% Det er nok trailere slik det er nå 81% Helt greitt 5% Du har allerede stemt 476 stemmer

– På en eller annen måte må det legges til rette slik at det går an å drifte godstransport på banen. Det har vært sagt mange fagre ord av mange, men det stikk motsatte skjer, sier en frustrert Rauma-ordfører Lars Olav Hustad (H) til Åndalsnes Avis.

– Tidligere beregninger viste at godstrafikken har erstattet 60-70 vogntog gjennom Romsdalen i døgnet, sier Hustad til Sunnmørsposten.

Konkurrenten Cargonet har sagt at de vil ta over godstrafikken på de tre andre strekningene. På Raumabanen vil de imidlertid ikke prøve uten at rammebetingelsene endres.

Snart har det siste godstoget løsnet bremsene og satt kursen fra Åndalsnes mot Dombås. ARKIV Foto: Terje Engås