Det bekrefter lederen for samferdselsutvalget i Møre og Romsdal, Kristin Sørheim. Med på møtet blir planutvalget, samt fylkesordføreren og styrelederen i Nordøyvegen og samferdselssjefen. Frank Sve (Frp) har tidligere fått en rolle i å tale Nordøyvegens sak overfor blant annet departementet.

Greinalaust

– Samfunnsplanlegginga kan ikke være så «greinalaus» at man stopper et prosjekt som har vært planlagt så nøye og i så lang tid, sier Frank Sve (Frp) til Sunnmørsposten. Han mener saken må styres av sunt bondevett.

– Bør ikke sikkerhet gå foran alt?

– Jo, vi må se om det kan gjøres mindre endringer som øker sikkerheten, men vi har en rekke tunneler i Møre og Romsdal som har ti prosent stigning, uten at det har vært noen problem med sikkerheten, sier Sve, som mener man må ta med trafikken en slik tunnel vil ha.

(Artikkelen fortsetter)

– Greinalaust, meiner Frank Sve (Frp).

Fylkesutvalget i Møre og Romsdal fikk i formiddag en orientering om hvordan prosjektet har vært drevet fram i forhold til Vegdirektoratet de siste 10-15 årene. Kort fortalt har fylkeskommunen bokstavelig talt fulgt håndboka og rundskriv siden starten og fått nødvendige dispensasjoner for å fortsette arbeidet.

Har fulgt boka

Samferdselssjef Arild Fuglseth og juridisk rådgiver Gudmund Lode ga en kronologisk orientering om hva som er gjort etter hvert som prosjekteringen av Nordøyvegen har skredet fram. Allerede i 2002 ble det søkt om dispensasjon fra vegnormalen og fikk det. I 2007 ble det søkt om fornyet dispensasjon, da det kom en ny forskrift som satte krav til stigningsforhold i tunneler. Denne søknaden er ikke besvart av Vegdirektoratet. Men også siden har man fått bekreftet at dispensasjonen gjelder.

Forskrifter trumfer

I 2014 kom rundskrivet som gjorde det klart at det ikke tillates nye tunneler med en stigningsgrad som det man har planlagt for Nordøyvegen. Ordlyden er slik: «Mer enn 5 prosent stigning tillates ikke i nye tunneler….». «Kravene gjelder ikke for tunneler hvor reguleringsplan er ferdigbehandlet og vedtatt.»

I Nordøyvegen er alle reguleringsplaner godkjent.

Juridisk rådgiver Gudmund Lode gjorde det klart at forskrifter trumfer både håndbøker og rundskriv. Der går det fram at stigningsgraden ikke må være over fem grader. Nordøyvegen er ti prosent, noe fylkeskommunen nå ikke har fått dispensasjon for.

Leder i samferdselsutvalget i Møre og Romsdal, Kristin Sørheim (tv) og Iver Nordseth (V) er to av de som skal i møte med Vegdirektoratet.

Ikke ny regulering

Kristin Sørheim (Sp) sier til Sunnmørsposten at man i møtet med Vegdirektoratet vil understreke at det må være rom for en overgangsordning for gjennomføringen av de nye forskriftene.

– Det må være mulig å kunne gjennomføre mindre endringer for sikkerheten som ikke koster for mye. Det kan for eksempel være lysregulering når større kjøretøyer skal gjennom tunnelene. Det vil være helt uaktuelt å gå inn i en diskusjon om å endre stigningsgraden og dermed starte en ny regulering, sier Sørheim, som mener denne saken er prinsipiell: Den vil ramme alle øysamfunn som er av en slik geografi at man ikke kan ha slakke tunneler.