Oppdatering: Tolletaten snur - holder åpent flere dager i Ålesund

Ocean Supreme eksporterer laks for en milliard kroner i året fra Ålesund, og er avhengig av å gå gjennom Ålesund Tollsted for å få nødvendige papir.

Da eksportøren skulle sende et parti laks i går, ble de oppmerksom på en plakat der det sto at tollstedet skal redusere åpningstiden fra 37,5 timer i uka til seks timer i uka.

– Jeg holdt på å dette av stolen. Dette setter hele sjømatnæringa i Ålesund i en vanskelig situasjon. Det er snakk om en katastrofe, sier administrerende direktør Botholf Stolt-Nielsen i Ocean Supreme.

På plakaten står det at åpningstidene fra 4. april blir tirsdager og torsdager 9-12. I dag har Ålesund Tollsted åpent hverdager 08.00-15.30.

– Dette kommer helt overraskende. Vi har ikke hørt et ord om at dette har vært på trappene, sier Stolt-Nielsen.

Tollstedet skriver blant annet ut opprinnelsesbevis og eksportdokumentet EUR1, begge skal følge med forsendelsene.

– Vi kan sikkert få tak i opprinnelsesbevis gjennom handelskammeret, men da må vi betale høyt gebyr. Men vi får ikke EUR1-dokumentet derfra. Så dette får store konsekvenser. Oljenæringa sliter i vårt område, og nå skaper Tolldirektoratet problem for sjømatnæringa, sier Stolt-Nilsen.

For å løse problemet vurderer han å bruke egen kurer mellom Amsterdam og Tolletaten i Oslo.

Rammer en tredel av fiskeeksporten

Rundt en tredel av fiskeeksporten blir ramma. Det sier Sjømat Norge-direktør Sverre Johansen.

– De fleste markeder utenfor EU skal ha originale dokumenter med stempel når vi eksporterer fisk, sier Johansen til smp.no og fortsetter.

– Fisk er Norges nest største eksportnæring. Det burde være et poeng å legge godt til rette for den. Jeg kan ikke forstå at dette er riktig vurdert fra tollmyndighetene sin side, sier han.

I et brev til Tolldirektoratet stiller de spørsmål ved at åpningstidene ved Ålesund Tollsted skal reduseres fra full uke til to formiddager i uka.

– Sjømat Norge stiller spørsmål ved hvilke vurdering tollvesenet har lagt til grunn for hvordan de reduserte åpningstidene vil slå ut for sjømatnæringen, og om det er vurdert andre tilpasninger som sikrer at dette ikke medfører økte utgifter og ulemper for næringen, skriver Sjømat Norge i brevet.

Forsterker sentralisering

Både Marine Harvest og Pelagia har tidligere flyttet sine salgskontor til Bergen. Det som nå skjer med Tollvesenets åpningstider forsterker denne utviklingen med sentralisering, mener Stolt-Nilsen i Ocean Supreme.

– Det  er viktig at politikerne i Ålesund er seg bevisst det som skjer, og at en tar vare på de miljø en har, sier en frustrert direktør.

Rolf-Ole Seljeflot er avdelingsleder i Tollregion Vest. Etter at Skatteetaten overtok det som har med bil å gjøre, har bruken av Ålesund Tollsted gått mye ned, forteller han.

– I tillegg har vi fått føringer om å styrke grensekontrollen. Derfor må vi redusere åpningstidene, sier Seljeflot. Han sier åpningstidene blir redusert ved alle de fire tollstedene i region vest, det vil si Stavanger, Bergen, Haugesund og Ålesund.

Da Tollvesenet la ned sin tjeneste i Måløy og Florø, kom det protester fra fiskeeksportører der. Ifølge Seljeflot har dette nå ordnet seg på disse stedene.

– Vi har ingen forpliktelser til å stemple noen andre dokumenter enn tolldokumenter. For eksportnæringa har vi likevel gjort det som en tjeneste, siden vi likevel hadde åpent, sier avdelingslederen i Tolldirektoratet.

Avvik kan gi trøbbel

Men Ocean Supreme-direktøren er ikke beroliget.

– Min erfaring er at ved å sette dokumenthåndtering ut til speditører andre steder, blir det mye lettere avvik på dokumenter. Bare små avvik kan gi problemer med innklarering av varepartiene, og for fersk laks er dette selvsagt skadelig, sier Stolt-Nilsen.