– Dersom et prosjekt faller ut av en planperiode, sier det seg selv at det åpner opp for andre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til Sunnmørsposten.

Hordfast er sambandet som knytter sammen Stord og Os i Hordaland. Kryssingen av Bjørnafjorden har gått fra en antatt pris på åtte milliarder til 20 milliarder, på dette prosjektet som totalt vil koste 39 milliarder kroner å gjennomføre. Signalene fra regjeringen er nå at dette prosjektet ikke er mulig å realisere før etter 2024. Det kan skape helt nye muligheter for å hente penger til Møreaksen. Men samferdselsministeren vil ikke på dette tidspunktet komme med noen løfter.

– Nå har fagetatene lagt fram sine. Så skal jeg reise rundt i hele landet og lytte til innspill. Derfor vil jeg ikke nå foregripe enkeltprosjekt. Hvordan prioriteringen blir, vil vi legge fram i transportplanen som kommer om et år, sier Solvik-Olsen. Han mener også det blir viktig å få en avklaring om hva som skal komme først.

– Stortinget må avklare om vi skal begynne med utbedringen av vegstrekningene eller om en skal begynne med fjordkrysningene. Videre må en bestemme seg for hvilken standard en skal gå for, sier Solvik-Olsen.

Enklere

Også Høyres Helge Orten ser at det her åpnes muligheter for at det kan bli enklere å få starta byggingen av Møreaksen.

– Mitt mål er at både Hordfast, Hafast og Møreaksen blir starta opp i den neste 12 års transportplanen. Det er nødven dig dersom vi skal nå målet om en ferjefri E39 innen 20 år, sier Orten. Han erkjenner at det vil bli kamp om pengene.

– Dersom et prosjekt blir skjøvet på i tid, vil det kunne føre til at det blir enklere å skaffe bevilgninger til et annet prosjekt, sier Orten.

Det er blitt pekt på at Møreaksen kan være byggeklar rundt 2021. Det betyr i så tilfelle tre år før en samferdselsministeren må starte med å bevilge penger til Hordfast.

– Det er nå politikken begynner. Fagetatene har lagt fram sine forslag nå er jobben å finne fram til hvilke prosjekter som skal inn til ulike tidspunkt, påpeker Orten.