– Det er fortsatt tøft i denne bransjen, og jeg har ingen grunn til å så tvil om anslagene til Norges Rederiforbund. Samtidig har vi som tidligere meldt fått kontrakter. Den siste på ett og et halvt med en av våre ankerhandlere i Australia. Det er flott, og vi beholder markedsandelen vår i det området, sier administrerende direktør Karl Johan Bakken i Farstad Shipping.

Også Island Offshore i Ulsteinvik har fått kjenne på de vanskelige tidene for offshorebransjen og er som mange andre rederier inne i en økonomisk snuoperasjon.

Gjør som flere enn 25.000 andre - lik smp.no på Facebook

Administrerende direktør Håvard Ulstein kjenner seg igjen i det bildet Rederiforbundet nå gir og han tror heller ikke at det er slutt på den tida da skip må legges i opplag. 2016 blir et krevende år.

– Gjelder det også flere av Island Offshore sine skip?

– Som kjent har vi allerede mange skip i opplag. Det er fortsatt for mange skip i forhold til oppdrag. Vi har nå fullt fokus på å holde flåten i drift, sier Ulstein, som for tida er i Kristiansund for å klargjøre to av flaggskipene i flåten til ny aktivitet.

– 1. april går Island Frontier og Island Wellserver ut i et oppdrag for Statoil som varer i 200 dager. Neste år er det 200 nye dager i oppdrag for Statoil. Så får vi bare håpe at markedet retter seg etter hvert, sier Håvard Ulstein til Sunnmørsposten.

Les flere nyheter her