– Ordningen legger til rette for at flere bru- og tunnelprosjekter kan realiseres, slik at kommuner og regioner kan knyttes sammen på en bedre måte enn i dag, sier Sanner til Sunnmørsposten.

Han følger på denne måten opp stortingsvedtaket om 40 år, og ikke 30 år som tidligere, som grunnlag for å bruke kostnadene ved ferjedrift som delfinansiering av nye fastlandssamband. Underskuddet i drifta av de enkelte samband skal ikke telle med.

– Beløpet skal fastsettes i forbindelse med søknaden om tilskudd fra ferjedriften. Det skal avspeile det tilskuddet staten gir til fylkene gjennom inntektssystemet, påpeker Sanner.

Det betyr i praksis et tilskudd på mellom 19 og 20 millioner hvert år i 40 år der en velger å bytte ut ferja med en bru eller tunnel. Altså en startkapital på inntil 800 millioner kroner.

–Dette vil gjelde for alle fylkevegsamband som var i drift 1 januar 2016, påpeker Sanner.

Ordningen presenteres i forbindelse med framleggingen av opplegget for kommunes økonomiske for neste år.