Har du eksamen?

Alle eksamenstipsene samlet etter type eksamen.

Stress ned - og husk pauser!

• Få oversikt over det du må gjøre, og jobb variert. Ved å lage en ordentlig arbeidsplan får du orden og struktur på tiden din.
• Sett av rikelig med tid til det du skal gjøre, og gjør én ting av gangen.
• Ta pauser når du blir du sliten, eller føler at du ikke kommer noen vei. Spis litt, og gå ut og beveg deg.
• Jobb på et sted du trives. Fjern potensielle distraksjoner, og sitt komfortabelt på et rom med god belysning
• Vær positiv. Fokuser på det du får til, heller enn det du ikke rekker. Husk at du kan mer enn du tror!

Kilde: Mikkel Berg Strømstad ved studentsamskipnaden

Skriftlig eksamen

Lucas Matias Jeno forsker på motivasjonspsykologi. Han har følgende råd til eksamen - alt etter eksamenstypen:

Før eksamen

Lag en plan for lesingen. Hvor mange dager har du igjen? Hva kan du, og hva gjenstår? Hvor mange timer hver dag er det sannsynlig at du vil lese? De fleste vil klare 6–7 timer. Del opp sidene etter antall dager. Lag deg spesifikke mål og en plan for hvordan du skal nå målene.

Skaff en oversikt over hverdagen og distraksjoner. Blir du lett distrahert av TV-titting eller husvask hjemme, les på lesesalen. Krangler du med noen – gjør deg ferdig med problemet, ellers vil du ikke huske det du leser.

Det hjelper sjeldent å lese pensum mange ganger. Når du har lest gjennom en gang, begynn heller å bruke stoffet mer aktivt. Lag tankekart, tidslinjer og visualiseringer, eller gjenfortell stoffet til noen som ikke kan det fra før.

Hukommelsen fungerer ved at du knytter ny kunnskap til kunnskap du har fra før. Hvis du klarer å knytte pensum til kjente steder, ansikter eller episoder i livet ditt, vil pensum være lettere å hente frem når du trenger fordi det vil være spredt i hjernen i større grad.

Dagen før eksamen er det lurt å legge bort notatene, kanskje skrive noen tankekart på nytt. Gjør noe som gir deg energi og positive følelser, som å spille et instrument eller å se en film. Få en god natts søvn, om mulig.

Ikke les nytt stoff dagen før eksamen, og i alle fall ikke på vei til eksamenslokalet. Da vil du bare blir stresset, og det du leser kan komme i vegen for ting du har lært fra før.

På eksamensdagen

Les alle oppgavene nøye før du begynner, og vær sikker på at du har forstått hva oppgavene spør om.

Ikke få panikk om du får et spørsmål du ikke kan! Noter ned alt du husker på et kladdeark du har liggende og strek over det som er uviktig. Lukk øynene, prøv å se for deg forelesninger og hente fram minner og assosiasjoner.

Begynn med spørsmålene du kan best. Imens jobber hjernen ubevisst med å hente fram kunnskap om de andre spørsmålene, og ofte vil du komme på ting underveis som du kan notere.

Det er lurt å hele tiden si til seg selv at nå skal jeg gjøre mitt beste. Ikke gi deg, men bruk tiden du har til rådighet.

Hjemmeeksamen

Her har du alle hjelpemidler til rådighet, og trenger ikke ha lest og pugget alt. Jobb i stedet med å skaffe deg en oversikt over stoffet. Hva passer sammen med hva? Hvilke teorier henger sammen, og hvilke teorier og studier kan forklare hvilke fenomener?

Sensor forventer noe mer enn oppramsing av faktakunnskap. I stedet skal du kunne forklare, tenke kritisk og trekke implikasjoner. Hvilke studier kan forklare hvilke fenomener? Hva er begrensninger og styrker ved ulike studier?

Du bør alltid ta deg god tid på slutten til å lese gjennom oppgaven og gå over skrivefeil og slurv. Slurv er ubevisst veldig forstyrrende for sensor.

Muntlig

Øv deg på selve eksamenssituasjonen. Vit hvor det skal være, og dra dit i forkant om mulig, slik at du kan visualisere situasjonen. Mange blir nervøse av muntlig eksamen. Heldigvis hjelper det å øve! Øv på å presentere og gjenfortelle stoffet til andre: Til venner, foreldre, en katt eller speilet.

Øv deg på å snakke rolig og i fullstendige setninger. Når du øver, vær bevisst på hva du gjør med hender og øyne. Dette er ubevisste ting som dessverre også kan påvirke resultatet. Tenk at du skal se sensor i øynene og virke engasjert i det du forteller.

Tenk at stress er noe positivt som kan hjelpe deg, heller at det er noe negativt. Svetten kan hjelpe deg kjøle ned kroppen, stress kan hjelpe deg med å tenke fortere.

Spis deg smartere

– Man bør ikke tenke at eksamenstida er en tid for kosemat og usunn mat, sier klinisk ernæringsfysiolog Bjerkan.

Mange tyr til søtsaker og energidrikker for å holde ut lange dager med lesing.

Dette er klinisk ernæringsfysiolog Kirsti Kverndokk Bjerkan kritisk til. En sjokolade kan gjøre at du føler deg pigg en stund - men så vil formen og konsentrasjonen dale raskt, i stedet for å ligge jevnt gjennom dagen.

– Det er viktig for prestasjonen og utholdenheten å spise mat som varer lenge, som grovt brød, havregrøt og en liten neve nøtter, sier Bjerkan.

– Kanskje enda viktigere i eksamenstida enn ellers, skyter Eli Bjørnøy Urke inn. Urke er masterstudent i klinisk ernæring, og på utplassering hos Bjerkan.

Bjerkan er opptatt av at man bør unngå gressing - å småspise gjennom hele dagen.

– Det er bedre å lese aktivt i 30-45 minutter, og så reise seg, lufte hodet, fylle vann eller ta en skikkelig matpause før man fortsetter. Det er ikke alltid det er lengden som avgjør kvaliteten på lesingen, sier Bjerkan.

Enkel fiskemiddag

At det kan være vanskelig å finne tid til å lage seg skikkelige måltider i eksamenstiden, har student Urke selv erfart. Men hun anbefaler å holde mest mulig på faste måltider.

– Et viktig stikkord er å planlegge, og handle inn for hele uka. Hvis du lager store porsjoner kan du ha middag i flere dager, sier hun.

– Hva er et eksempel på en god middag i eksamenstiden?

– Da tenker jeg en fiskemiddag. Du kan ta en fiskefilet med grønnsaker, og pasta, potet eller ris til, alt ettersom hva du liker. Og litt sitron og krydder, sier Urke.

– Tar du fiskefileten i litt folie i ovnen, enten sammen med grønnsaker eller grønnsaker i wok, er det gjort på ti minutter. Om ikke ferske grønnsaker, så finnes det mange ferdige wokposer du kan ha i fryseren, legger klinisk ernæringsfysiolog Bjerkan til.

Også Fjordland kan fungere, det samme kan middag i kantinen eller en god omelett. Taco og reste-quasadia i matpakken er et annet alternativ.

Dette er god hjerneføde:

Spis mat som holder lenge – som havregrøt eller grovt brød/knekkebrød med proteinrikt pålegg som ost, leverpostei e.l, gjerne med noe grønt på toppen.

Ha med nøtter, frukt, bær og grønnsaker. Men ikke nøtter i ubegrensede mengder - det er mye kalorier.

Spis ordentlige måltider og en skikkelig middag, så leser du mer effektivt etterpå.

En kyllingfilet eller laksefilet i ovnen med pasta og grønnsaker, for eksempel. Om ikke ferske grønnsaker, så bruk en wokpose du kan ha i fryseren.

– Det er ikke nødvendigvis lengden på lesingen som bestemmer kvaliteten. Du har tid til matpauser, mener de to. 

– Det er ikke nødvendigvis lengden på lesingen som bestemmer kvaliteten. Du har tid til matpauser, mener de to. 

Hva med selve eksamensdagen?

– Da kan det være lov med en Cola eller liten sjokolade. Men den bør ikke åpnes før det er en time igjen, for da rekker ikke blodsukkeret å dale, sier Bjerkan.

Ellers bør man spise en god frokost og niste også på eksamensdagen. Masterstudent Urke trekker fram banan som god eksamensmat.

– Da slipper du å lage knaselyd. Hvis man er nervøs og sliter med å spise brødskive, kan også yoghurt med korn være et alternativ, sier hun.


Tekst: Sofie Svanes Flem
Foto: Staale Wattø
Ansvarleg redaktør: Hanna Relling Berg.

Sunnmørsposten arbeider etter Ver Varsam-plakaten sine reglar for god presseskikk. Alt innhold er opphavsrettsleg verna
© Sunnmørsposten 2016.