Nå har fire entreprenører levert anbud, opplyser Statens vegvesen.

– Vi skal nå kontrollere tilbudene før det blir klart hvem som blir innstilt til å gjennomføre arbeidet. Målet er å være i gang med anleggsarbeidet i løpet av august, forteller prosjektleder Halgeir Brudeseth i Vegvesenet.

Tryggere tunneler

Anleggsarbeidet skal pågå ut mai 2018. Det skal gjøres omfattende arbeider i tunnelene for å oppfylle de strenge kravene til sikkerhet:

– Alt av elektrotekniske installasjoner og sikkerhetsutstyr skal skiftes ut i begge tunnelene. Både Innfjord- og Måndalstunnelen får DAB-dekning, ny vann- og frostsikring, brannventilasjon, gjennomgående betongrekkverk og nye snunisjer. I tillegg får Innfjordtunnelen kameraovervåking, høyttalere, og sammenhengende ledelys, opplyser prosjektlederen.

Kolonnekjøring mellom kl. 18 og 06

Konsekvensene for trafikantene er store, ikke minst fordi utbedringen av tunnelene går over mange måneder.

– Det er som å bo i et hus som rehabiliteres! Det er nødvendig, men slitsomt mens det pågår, sier Brudeseth.

Den 6,6 km lange Innfjordtunnelen blir stengt fra kl. 18, med kolonnekjøring til faste tidspunkt:

– Fra Innfjorden kl. 19.00, 20.00, 21.30, 23.00 og kl. 04.15.

– Fra Åndalsnes kl. 19.15, 20.15, 21.45, 23.15 og kl. 04.00.

Natt til lørdag er det ikke kolonner kl. 04.00 og 04.15.

Åpen tunnel fra kl. 06.00

På utsiden av Måndalstunnelen

Arbeidet i den vel to km lange Måndalstunnelen vil bli utført i sommerhalvåret, og muligens om vinteren når vær- og føreforhold tilsier det.

Trafikken planlegges avviklet med kontinuerlig ledebilkjøring kl. 18–06 i én kjøreretning av gangen på den gamle vegen på utsiden av tunnelen, opplyser Brudeseth i Vegvesenet.

200 tunneler

Statens vegvesen skal utbedre 200 tunneler i hele landet mellom 2015 og 2019. Dette er tunneler med lengde over 500 meter på riksvegnettet.

På Nordvestlandet skal 11 tunneler oppgraderes. Se oversikt her.