Skei Grande tar et oppgjør med kompromisset som regjeringspartiene, Arbeiderpartiet og Senterpartiet kom fram til. Det er et bilde og et symbol på at lærerens autoritet er svekket, mener hun.

Stortinget er i ferd med å gjøre det som bør være en faglig vurdering om til en statlig vurdering, påpekte Skei Grande da hun talte til partiets landsstyremøte i Florø lørdag.

– I en ideell skoleverden så er det slik at en lærer som er trygg på seg selv og som er trygg på faget sitt, er i stand til selv å vurdere om det er grunnlag for å sette karakter eller ikke, sier Skei Grande.

– Et svakhetstegn

Det problematiske med fraværs-debatten var at lærerne ønsket en grense fordi de syntes det var vanskelig å ha autoritet nok til å ta en avgjørelse, mener Venstre-lederen.

– Det betyr også at de må kunne si til en elev at du har hatt så stort fravær at jeg ikke har grunnlag for å sette karakter på deg, sier hun, og fortsetter:

Etter mye debatt i vår ble regjeringens opprinnelige forslag om at elever som har 10 prosent fravær i et fag, mister standpunktkarakteren. Regjeringspartiene, Ap og Sp ble i stedet enige om at det innføres en grense, men uten å tallfeste hva den skal være. Det vises imidlertid til et forslag på 15 prosent.

Ønsker akademikere

Diskusjonen om fraværsgrense er bare en liten brikke i en mye større debatt om utfordringer med læreryrket. Skei Grande ønsker seg muligheter til akademisk karrierevei for lærerne parallelt med jobb i klasseværelset. Det vil kunne bidra til å gjenreise respekten for yrket, mener hun.

– Det betyr at du kan gjøre karriere i skolen uten nødvendigvis ved å bli lærer eller inspektør. Men at lærerne skal få utvikle seg gjennom faglig påfyll som også må få konsekvenser for både lønnsutvikling og nye titler i skolen, sa hun i talen til landsstyremøtet.

Mer forskning

Skei Grande tar til orde for at lærere for eksempel kan ta doktorgrad mens de underviser, og at de bør få betalt mens de gjør det.

– Veldig mye av det som er forsøk i skolen i dag burde vært forskning. Det er så mange lærere som vil prøve ut nye måter å jobbe på. Man burde hatt mulighet til å forske på det og satt i gang forskningsprosjekt og slik også utviklet nye grader og titler i skoleverket, sier hun.

Venstre ønsker seg også tettere samarbeid og utveksling mellom lærerutdanning og skolene.

– Da må de beste lærerne fra grunnskolen og ungdomsskolen være undervisere i lærerutdanningen og så må vi ha mange flere fra lærerutdanningen som også underviser i skolen, mener Skei Grande.