Allerede på ungdomsskolen fikk Johannes Lovund betalt for fotooppdrag. Kort tid etter brakte lidenskapen for film og foto han til medier og kommunikasjon ved Akademiet videregående skole, og det var sommeren til tredjeklasse han bestemte seg for å profesjonalisere arbeidet sitt ved siden av skolen.

Dermed ble «JL Film & Media» opprettet. I dag heter bedriften «JL Visuals», og det er dette Lovund nå driver med på fulltid.

– Etter videregående var det fullt fokus. Det er dette her som er interessen min. Å skape ting, være kreativ og bidra til og skape følelser. Det er dette jeg liker, sier han.

Utvikling

Gradvis har Lovund skaffet seg et nettverk, og i senere tid har han jobbet med en rekke anerkjente kunder, slik som Discovery Channel, The Lonely Planet, Burn og MTV. Likevel har han fortsatt en klar visjon.

– Jeg vil skape ting, og treffe en nerve hos dem som ser produktene mine. Alt handler jo om at jeg har en genuin interesse for det jeg driver med, sier han og legger samtidig til at han ambisjoner.

– Jeg vil jo som de aller fleste bli best innen det jeg driver med. Og det som betyr mest er å forevige de øyeblikkene som betyr noe gjennom arbeidet mitt. Og akkurat hva han arbeider med kan variere stort.

– Det går mye i promofilmer, reklame, eventfoto og så har det i tillegg blitt en del droneflyging. Jeg har vært alt fra lydmann til produksjonsassistent, forteller Lovund som driver firmaet aleine, men hyrer folk basert på oppdrag.

Da er det gjerne slik at han har det overordnede ansvaret. Etter å ha laget en dokumentarfilm om Ocean Sound recordings gjennom et skoleprosjekt i 2012 har tjueenåringen også hatt et tett samarbeid med Momentium. Blant annet har han vært deres faste festivalfotograf i tre år.

– Momentium har hatt stor betydning. Det har vært en god plattform, og jeg har fått utnyttet et godt nettverk gjennom de, forteller han og utelukker ikke at de kan ha hatt noe å si for at karrieren hans har blitt preget av musikk.

– Jeg har alltid likt å jobbe med interessante mennesker, men det musikalske preget skal nok Momentium ha en del av æren for.

Gjør som flere enn 27.000 andre - lik smp.no på Facebook

Travelt

Og at mye av arbeidet foregår i musikkverden er det ingen tvil om. Blant annet har Lovund laget et dusin videoer for bandet Travis, og vært involvert med artister som David Guetta, Alesso og Avicii.

I disse dager er han også aktuell som Kygos egne fotograf på flere festivaler. Dette har resultert i at Lovund nylig hadde 18 hektiske dager med besøk i ni land, og hele tolv byer.

Og arbeidsdagen på festivaler starter gjerne halv åtte om morgenen, og slutter ikke før tre på natta. Dermed blir det mye jobb, men det er akkurat slik karen fra Valderøya liker det.

– Det hender at jeg reiser hjem når andre begynner på jobb. Det er ingen tvil om at det er beinhard jobbing. Og med 80 til 100 arbeidstimer er det ikke mye tid til annet, forteller han og legger til at det er jo noe han trives med.

– Jeg koser meg. Dette føles ikke som jobb, jeg gjør jo bare det jeg liker. Det er aldri kjedelig, sier Lovund som likevel liker å skvise inn noen fjellturer og litt fotball med Valder IL. Men spesielt i det siste har det blitt ekstra travelt med mye reising i jobben.

– Det digger jeg. Jeg elsker å reise og utforske nye plasser. Det må være noe av det beste jeg vet, sier han og legger med et smil til at det eneste negative med reisingen må være alle sikkerhetskontrollene.

Musikkvideo

De siste årene ser det ut til at pop-tvillingene Marcus og Martinus, med sitt sjarmerende vesen, har tatt Norge med storm. Og at de er like sjarmerende i virkeligheten som på skjermen kan Lovund bekrefte. Han var nemlig først med duoen til Gran Canaria i en uke, og deretter en langhelg i Oslo, for å være en del av produksjonen bak deres nye musikkvideo til sangen «Girls».

– Dette her er blodseriøse gutter som virkelig jobber og står på. De er utrolig profesjonelle. I tillegg er de like sjarmerende som de fremstår, og ikke minst like full av energi, røper han.

Men det var ikke bare i produksjonen Lovund deltok. Han er nemlig også å se i selve musikkvideoen. For da de hadde casting på Gran Canaria var det altså en rolle til som måtte fylles.

– Jeg tok vel en for laget, ler Lovund som også ble brukt litt som skuespiller av Lonely Planet. Men dette er ifølge han selv rene tilfeldigheter og han er ikke i tvil om at han trives best bak kameraet.

– Alt i alt var det kjempegøy. Det skal bli kjekt å se de igjen på Sommerfesten, sier han.

Et særpreg

Selv om han unngår å gi seg selv for mye skryt er det altså ingen tvil om at Lovund har markert seg i bransjen. Han sliter med å se det selv, men det er mange som har merket særpreget ved arbeidet hans.

– Jeg har fått tilbakemeldinger på at jeg har en signatur. Det gjelder vist både lys, farger og komposisjon, men jeg synes det er vanskelig å identifisere dette selv, forteller han.

Nylig fikk han telefon fra en sensor i Oslo som hadde lagt merke til nettopp dette særpreget. Lovund hadde nemlig gitt en venn tillatelse til å bruke noen av bildene hans som eksempel i en eksamensoppgave, men fordi hele eksamenen skulle være anonym oppga ikke vennen navnet på fotografen. Men sensor var altså ikke i tvil om hvem som hadde tatt bildene, og kontaktet Lovund for å høre om bildene hadde blitt tatt uten tillatelse.

– Det er jo kjekt å høre at de gjenkjenner mine bilder, sier han. Og om det er denne signaturen som har gitt Lovund suksess er vanskelig å si, men at han har lyktes er det i hvert fall ingen tvil om. Uten at han har lov til å røpe for mye av de han jobber for, kan han fortelle at sommeren kommer til å innebære mye spennende prosjekter som kommer til å ta han ut i store deler av Europa og USA.

Les flere nyheter her