Den ukrainske sjåføren av bussen som veltet på fylkesveg 63 i ulykka, der en person omkom lørdag, er siktet for uaktsomt drap fordi han skal ha kjørt for fort sammenlignet med forholdene på stedet.

Bussjåføren holdt en fart på 50-60 kilometer i timen (km/t) i en 80-sone.

Det er ikke uvanlig at man kan bli dømt for uaktsomhet, til tross for at fartene er lavere enn fartsgrensa.

– Jeg kjenner ikke den aktuelle saken godt nok, men oppover årene har det kommet flere dommer i høyesterett, der tiltalte har blitt dømt for uaktsomhet, selv om de har kjørt under fartsgrensa. Det er ikke uvanlig. Personer som har kjørt i 20-30 km/t i 60-soner har blitt dømt, sier Olsen til Sunnmørsposten.

Forholdene bestemmer

Olsen har skrevet boken "Vegtrafikkrett" og har jobbet flere år i politiet, som både UP-sjef og politimester, i tillegg til å ha vært administrende direktør i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund.

72-åringen forklarer hvorfor man kan bli dømt for uaktsomhet, selv om farten ikke er høyere enn tillatt.

– Fartsgrensen er den maksimale hastigheten, og det heter at man skal tilpasse seg forholdene. Det vil si om det er smal veg, kurver, forholdene på vegene og bebyggelse, sier Olsen.

Bussen støtet sammen med en personbil, og bussjåføren mistet kontrollen på kjøretøyet på den smale vegen.

Personbilen skal ha kjørt i null til 15 km/t.

Siktede og forsvarer Sjur Engelsen Lange hevder at det er usikkert hvor i vegbanen personbilen lå da kjøretøyene møttes.

– Det kan ha betydning hvor personbilen lå i forhold til vegkanten, ikke midten av vegen, sier Olsen.

Strengere

Under fengslingsmøtet onsdag, ble den ukrainske bussjåføren varetektsfengslet i fire uker i frykt for at 49-åringen ville forlate landet.

I rettskjennelsen antydet retten av politiet hadde dekning for å hevde at bussjåføren har vist grov uaktsomhet.

Forskjellen mellom uaktsomhet og grov uaktsomhet ligger i en eventuell straff.

– Det har en betydning i forbindelse med straffeutmålingen, man får lengre straff om man blir felt for grov uaktsomhet. Det har også betydning hvis man kan bli dømt for legemsbeskadigelse, noe som kan være aktuelt her, uten at jeg kjenner denne saken godt nok, sier Olsen.

Ekspert: Leif N. Olsen har skrevet en bok om vegtrafikkrett. Foto: Privat