Det sier Frank Riise i oppfølgingstjenesten for elever.

– Det er heller alt rundt som gir utslag. Som økonomi, personlige forhold, psykiske problemer og rus, nevner han.

Helsesøster Solveig Bae Nordal og leder for Elevtjenesten, Elisabet S. Halvorsen, sier seg enige.

– Mye av dette er områder utenfor det vi som skole har rådighet over, legger Halvorsen i Elevtjenesten til.

Forebygge

Nå har teamet som følger opp elever på Borgund videregående fått hjelp til å følge opp elevene.

NAV-veilederne Frode Bøe Hatlelid og Kristine Rødseth Heggvik har siden januar hatt fast kontor på skolen.

– Målet er å komme inn tidligere, mens de fremdeles er elever, og forebygge at de faller fra. Vi ser at vi kan få gjort veldig mye her, sier Heggvik.

– Vegen tilbake til skolen er mye lengre hvis vi venter til de selv tar kontakt med NAV, legger Hatlelid til.

Teamet Noen av dem som følger opp elever ved Borgund: Fra venstre: Linda M. Hjelle, teamkoordinater i NAV Ålesund, Solveig B. Nordal, helsesøster, Elisabet S. Halvorsen, avdelingsleder for elevtjenesten, Frank Riise, oppfølgingstjenesten, Frode B. Hatlelid og Kristine R. Heggvik, begge NAV-rådgivere. Foto: Staale Wattø

Hybelboere og økonomi

Årsakene bak frafall er sammensatte. For eksempel kan det å flytte på hybel være en stor overgang for en 15-åring.

– Mange har et godt støtteapparat i familien, men noen mangler dette, sier Heggvik.

– Hvis en elev har mange bekymringer for om de har råd til mat og medisiner er det vanskeligere å fokusere på skolen, sier helsesøster Nordal.

– For noen unge skal det veldig lite til før lasset velter. De kan få hjelp til å komme seg over den pitte lille kneika, eller det kan bli et stort fjell, sier Riise.

Fått ned frafallet

Borgund har lenge jobbet mot frafall, og er nå under landssnittet for yrkesfag.

Et tiltak er at skolen selv dekker 50 prosent av utgiftene til helsesøster, slik at de kan ha helsesøster på heltid, ikke deltid slik kommunen legger opp til.

– All erfaring og statistikk viser at det er andre forhold enn det faglige som gjør at elever slutter. Likevel er tiltakene fra øverste hold nesten alltid på det faglige. Det har jeg aldri forstått, er hjertesukket til Halvorsen.

– Det hjelper ikke med en master i matte. Det som hjelper er at læreren kan bygge relasjoner til elevene, og se dem som er i vansker.